Daar zijn drie belangrijke redenen voor, blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder importeurs, grossiers en garages. Stijgende onderhoudsintervallen van jonge auto’s Leasemaatschappijen die steeds grotere onderhoudsvolumes gaan sturen Betere beschikbaarheid en toegankelijkheid van technische informatie en diagnoseapparatuur. De consument krijgt meer keuze voor zijn auto-onderhoud en de partij die het beste weet in te spelen op consumentenwensen is de winnaar van de toekomst. Het inspelen op consumentenwensen is cruciaal, zeggen de consultants. Tegelijkertijd wordt de consument ongrijpbaarder. Onder invloed van Internet zijn consumenten beter geïnformeerd, prijsbewuster en minder loyaal. Partijen die door middel van concepten en formules de kritische consument het beste bedienen, hebben in de toekomst het meeste succes. Volgens Michiel de Vries, adviseur bij Ernst & Young, zijn het traditioneel de onderdelenfabrikanten en -importeurs die het voortouw nemen bij het ontwikkelen van concepten en formules voor het garagebedrijf. Toch richten deze partijen zich in de komende jaren volop op de consument. Voor een importeur is dat de klant van de klant van de klant. “We zullen de komende tijd veel nieuwe initiatieven zien van fabrikanten en importeurs om hun grip op de consument en daarmee ook de garage en grossier te verstevigen. Ook de garagist beseft dat samenwerking een belangrijk voordeel is in hun concurrentie met dealers.” Universele garages verwachten inderdaad dat concept- en formulevorming sterk toeneemt. Bijna acht van de tien geven aan te verwachten dat het aantal aangesloten garages de komende jaren fors zal stijgen. Redenen hiervoor zijn het voeren van gezamenlijke marketing, het verkrijgen van een sterke merknaam, het verkrijgen van technische informatie en het behalen van schaalvoordelen. Toch overweegt maar dertien procent van de garages zich aan te sluiten bij een keten of formule. Volgens Michiel de Vries komt dit doordat garages het zelfstandig ondernemerschap zo min mogelijk willen laten inperken. “Importeurs die garages de komende jaren willen binden, kunnen het beste investeren in soft-franchise formules en concepten, waarbij de garage ondersteuning wordt geboden zonder dat dit ten koste gaat van hun zelfstandigheid.” Kijkend naar de toekomst verwacht E&Y dat conceptvorming en samenwerking in de keten toeneemt. Om vrije garages te kunnen binden, voldoen hard-franchise concepten maar ten dele. Michiel de Vries: “Wij denken dat hard-franchise formules de komende jaren populairder zullen zijn onder dealers dan onder universelen.” Geïnteresseerden kunnen de studie ‘Hot issues in het onafhankelijke kanaal’ bestellen via de internetsite van Ernst & Young (www.ey.nl)