Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de beursgenoteerde autobouwer uit Zeewolde. De noodgedwongen teruggesnoeide productie speelde in het tweede kwartaal. Enkele toeleveranciers weigerden toen onderdelen te leveren, bang dat ze hun geld niet kregen. Het negatieve sentiment rond de kredietwaardigheid van Spyker vertaalde zich tot in de showroom: het vertrouwen van dealers en klanten ging onderuit. De tak Spyker Automobielen beëindigde het eerste half jaar met een min van 5,4 miljoen euro (2006: één miljoen verlies). Maar met dertien miljoen was het F1 Team veruit de belangrijkste veroorzaker van de bijna dertig miljoen euro verlies die Spyker Cars als geheel moest slikken. Toch gloort er volgens Spyker hoop, althans bij de autodivisie: er komen weer orders binnen en de productie is hervat. Onduidelijk is op dit moment of de (elders al gemelde) voorgenomen verkoop van het F1-team inderdaad rond is. De voorgenomen afstoot moet de fabrikant in financieel rustiger vaarwater brengen. Ten opzichte van de prognose bleken de F1-kosten veel hoger en de inkomsten uit televisierechten en sponsorgelden veel lager. Vrijdag werd bekend dat een consortium van de zakenfamilie Mol en de Indiase industrieel Vijay Mallya tachtig miljoen euro heeft geboden voor het raceteam. Het aanbod blijft dertig dagen staan en is iets hoger dan de ongeveer 78 miljoen euro die Spyker vorig jaar september zelf neerlegde, toen het Midland-team werd overgenomen. Die transactie kostte het bedrijf zo veel geld en mankracht dat de liquide positie van Spyker erdoor werd ondermijnd. In de halfjaarcijfers meldt de autobouwer ook dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) twijfels heeft bij de juistheid van het jaarverslag over 2006. De cijfers aan debet- en creditzijde zouden niet stroken met de werkelijkheid; die is volgens de AFM minder rooskleurig geweest. Volgens Spyker biedt de rapportage echter wel degelijk een juist en eerlijk beeld.