Meer dan de helft van de respondenten is bijvoorbeeld niet bereid voor het milieu de auto te laten staan. Ook blijven veel mensen in zeer oude auto’s rijden, terwijl zij weten dat deze meer vervuilen dan nieuwe. Opvallend is bijvoorbeeld dat veel jongeren en vrouwen in een oude auto rijden, terwijl zij zich tegelijkertijd meer dan gemiddeld zorgen maken over het milieu. Dit blijkt uit een onderzoek van MeMo2 in opdracht van Opel Nederland onder bijna duizend Nederlanders. Het zijn voornamelijk jongeren (36%) en vrouwen (27%) die in auto’s rijden van tien jaar of ouder. Het gaat dan vaak om hun eerste auto (jongeren) of de tweede auto in een gezin. Dit is opvallend omdat juist deze twee groepen ondervraagden zich meer bewust zijn van het milieu en klimaatverandering. Vrouwen letten bij de aanschaf van een nieuwe auto meer dan mannen op of een auto zuinig en weinig vervuilend is (23% vrouw versus 13% man). Mannen daarentegen vinden het model en het merk belangrijker. Daarnaast hebben vrouwen en mannen een hele andere kijk op auto’s. Vrouwen zien auto’s vaker als een teken van vrijheid en mannen vaker als een verlengstuk van hun persoonlijkheid. Voor bijna een derde van de vrouwen betekende de eerste auto ‘eindelijk vrijheid’. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat mensen zich zorgen maken over het milieu, maar dat zij ook mobiel willen blijven. Daarbij blijkt de prijs van een nieuwe auto voor veel mensen een drempel te zijn, terwijl men zich wel realiseert dat een auto ouder dan tien jaar meer vervuilt. Dit leidt ertoe dat er nog steeds veel vervuilende oude auto’s op de Nederlandse wegen (blijven) rijden. Nieuwe auto’s maken gebruik van nieuwe schonere technologieën zoals roetfilters en moderne motortechnologie, zodat ze relatief veel schoner en zuiniger zijn dan vergelijkbare modellen van vele jaren oud. De Nederlandse autobranche spoort de overheid al jaren aan om een ‘sloopregeling’ te introduceren om oude vervuilende auto’s sneller van de weg te halen. De uitkomsten van dit onderzoek tonen aan dat hiervoor een voedingsbodem is. Meer dan de helft van de respondenten is van mening dat de overheid moet stimuleren dat oude auto’s van de weg verdwijnen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een financiële tegemoetkoming bij de sloop van een oude auto. Bovendien geeft 75% van de mensen met een oude auto aan dat ze overwegen hun oude auto te vervangen door een minder vervuilende auto als ze een gegarandeerde slooppremie voor hun auto krijgen. Jongeren tussen de 18 en 30 zijn zich het meest bewust van de effecten van autorijden op het klimaat. Toch rijdt het grootste deel van deze groep in een auto van tien jaar of ouder. Bovendien zijn zij minder bereid de auto te laten staan om klimaatverandering tegen te gaan dan respondenten van boven de 30. Ook heeft deze groep vaker meer dan één auto in het huishouden. Het onderzoek is in augustus 2007 uitgevoerd door MeMo2. In totaal werkten 989 mensen mee aan dit onderzoek. Hiervan is 58% man en 42% vrouw. Vier van de tien mensen denken dat een auto van tien jaar of ouder drie tot vijf keer meer vervuilend is. Een kwart van hen denkt dat een oude auto slechts maar één of twee keer meer vervuilend is.