Zo vindt de ANWB en de werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dat er te veel op de man (lees: Wouter Bos) wordt gespeeld. Dat is niet netjes, zo oordeelt men. En al zou de filebestrijding momenteel in een impasse verkeren, dan is dat Bos (lees: de PvdA) niet echt aan te rekenen. In dertig jaar tijd is immers de portefeuille Verkeer en Waterstaat altijd in handen geweest van de VVD, met uitzondering van Maij-Weggen (CDA), Netelenbos (PvdA) en nu Eurlings (CDA). Volgens De Volkskrant liegen de actievoerders ook wat betreft de bewering dat de files de komende maanden alweer met tien procent groeien. Als bron voor deze bewering wordt opgevoerd de Verkeers Informatie Dienst (VID). Die laat echter bij monde van Patrick Potgraven in De Volkskrant weten dat dit niet juist is. “Als je lobbyt, mag je blijkbaar liegen”, stelt hij vast. Dat alle pijlen nu gericht zijn op Bos, ziet hij als ‘de rente op het kwartje van Kok’. De PvdA krijgt altijd de schuld van de automobilist? Potgraven in het interview: ‘Links, rechts, je begrijpt het niet meer. Als je deze campagne leest, zie je dat Rijdend Nederland voor kilometerbeprijzing is. Rekeningrijden was altijd links. Nu is het rechts! Je begrijpt het toch niet meer? Het enige dat vaststaat, is dat we rechts blijven rijden.’ En Bos zelf? Die zegt in het Algemeen Dagblad de actie ‘een beetje plat’ te vinden. Het debat wordt scherper, grover. Maar Bos moet erkennen dat zijn korte naam wel erg goed op een protestbord past.