ANWB-analyse: 700 mln meer belasting door auto

Automobilisten betalen in 2008 zo’n zevenhonderd miljoen euro extra aan belasting, als het aan het kabinet ligt. Dat beweert ANWB, die de kabinetsplannen heeft geanalyseerd.

De extra uitgaven aan openbaar vervoer en milieumaatregelen bedragen bij elkaar ongeveer 350 miljoen euro. Aan het verbeteren van de bereikbaarheid over de weg, de aanleg, het beheer en het onderhoud van wegen geeft het kabinet in 2008 juist 300 miljoen euro mínder uit. ANWB vindt dat er sprake is van een scheve verhouding tussen de forse extra belastingen op mobiliteit en de geringe investeringen in bereikbaarheid en milieu. Bovendien is het verhogen van de inkomsten aan de bpm in regelrechte tegenspraak met de toezegging van eerdere kabinetten dat de vaste lasten voor automobilisten zouden worden afgeschaft bij de invoering van de kilometer­beprijzing, het systeem waarbij weggebrui­kers betalen voor hun feitelijke verplaatsingen en vervuiling in plaats van voor het bezit van een vervoermiddel. ANWB roept het kabinet op het pakket van extra belastingen en extra uitgaven in de sfeer van mobiliteit en milieu zodanig aan te passen dat het totaal eerlijk overkomt en op een groter draagvlak mag rekenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ANWB-analyse: 700 mln meer belasting door auto - Automobielmanagement.nl

ANWB-analyse: 700 mln meer belasting door auto

Automobilisten betalen in 2008 zo’n zevenhonderd miljoen euro extra aan belasting, als het aan het kabinet ligt. Dat beweert ANWB, die de kabinetsplannen heeft geanalyseerd.

De extra uitgaven aan openbaar vervoer en milieumaatregelen bedragen bij elkaar ongeveer 350 miljoen euro. Aan het verbeteren van de bereikbaarheid over de weg, de aanleg, het beheer en het onderhoud van wegen geeft het kabinet in 2008 juist 300 miljoen euro mínder uit. ANWB vindt dat er sprake is van een scheve verhouding tussen de forse extra belastingen op mobiliteit en de geringe investeringen in bereikbaarheid en milieu. Bovendien is het verhogen van de inkomsten aan de bpm in regelrechte tegenspraak met de toezegging van eerdere kabinetten dat de vaste lasten voor automobilisten zouden worden afgeschaft bij de invoering van de kilometer­beprijzing, het systeem waarbij weggebrui­kers betalen voor hun feitelijke verplaatsingen en vervuiling in plaats van voor het bezit van een vervoermiddel. ANWB roept het kabinet op het pakket van extra belastingen en extra uitgaven in de sfeer van mobiliteit en milieu zodanig aan te passen dat het totaal eerlijk overkomt en op een groter draagvlak mag rekenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding