Sinds het verlies van de locatie-exclusiviteit voor dealerbedrijven in 2005 hebben diverse dealergroepen hun schaalgrootte door middel van expansie en overnames sterk weten te verhogen. Inmiddels is 40% van de verkoop van nieuwe auto’s in handen van 50 bedrijven. ‘Ook de markten voor schadeherstel, leasing en de aftermarket zijn sterk verzadigd, dit is uniek in Europa’, aldus Frans de Bruijn, voorzitter van de sectorgroep Automotive binnen Ernst & Young. De Bruijn vervolgt: ‘De grote Nederlandse bedrijven groeien de komende jaren verder en kijken hierbij steeds meer buiten de landsgrenzen’. Tegelijk zullen ze ook een professionaliseringsslag maken. ‘Wij zien dat grote dealerholdings investeren in het verbeteren van de efficiëntie van hun processen. Inkoopbundeling, centralisatie van backofficeactiviteiten en implementatie van best practices stelt grote bedrijven in staat hun omvang uit te drukken in rendement.’ Ernst & Young liet voor de studie onderzoek uitvoeren naar het aankoopgedrag van consumenten. Hieruit blijkt dat de prijsoriëntatie van de consument sterk is gestegen. Waar in 2004 nog 36% van de consumenten zijn aanschafbeslissing baseerde op kostprijs, kiest inmiddels de helft van de consumenten primair op basis van de aanschafprijs van een auto. Deze prijsoriëntatie uit zich ook in de reisbereidheid van de consument. De gemiddelde consument blijkt bereid ruim 30 km te willen reizen voor de aanschaf van een nieuwe auto en bijna 50 km voor een gebruikte auto. Ook blijkt de meerderheid van de consumenten een voorkeur te hebben voor het bekijken van meerdere merken in één showroom.