Importeurs hoeven daardoor nog maar bij één partij aan te kloppen voor het volledig laten verzorgen van hun modelintroducties, zo claimen Innovam en Van+Van. De lijst met introducties van nieuwe automodellen en/of uitvoeringen is ook dit jaar weer ellenlang. En iedere introductie kost een importeur en dealerorganisatie veel tijd en geld. Niet in de laatste plaats omdat het eigen personeel – van autotechnici tot en met verkoopadviseurs – getraind moet worden. En dat laatste gebeurt niet altijd even efficiënt, vindt Joost van Roijen, marketing & sales manager van Innovam (rechts op de foto). “Je kunt bijvoorbeeld een modelintroductie combineren met een trainingsdag voor het technische en het verkopende personeel. Waarbij de deelnemers van te voren alle technische details hebben verkregen via e-learning, een training via internet. Op die manier is er heel wat tijd te winnen.” Maar er is niet alleen een wereld te winnen op het gebied van efficiency; de samenwerking van de op techniek gerichte Innovam en het op marketing gerichte Van+Van moet zorgen voor meer creativiteit in de aanpak van modelintroducties. “Tot nu toe zijn modelintroducties voor het dealerpersoneel een vrij technische aangelegenheid. Waarom er niet meer een beleving van maken? Creëer een event – eventueel Europees – waarbij de (after)salesforce ook daadwerkelijk wordt geraakt door het product. Het geeft een extra dimensie aan het geheel en werkt motiverend”, benadrukt Vincent van Dantzig, directeur van Van+Van. De samenwerking van Innovam en Van+Van moet de aloude kloof tussen techniek en marketing, zo typerend voor de branche, verder helpen dichten. Meer hierover in AM nummer 4 van 29 februari.