Daarmee is ons land koploper in het lijstje van snelst groeiende truckmarkten. Volgens de jongste cijfers van fabrikantenkoepel Acea gaat het namelijk in heel Europa uitstekend met de truckverkoop. Kennelijk is het levertijdprobleem waar de fabrikanten lange tijd mee te kampen hadden nu goeddeels achter de rug. In de categorie van 3,5 tot 16 ton viel in de eerste twee maanden van dit jaar in Europa een toename van liefst 21 procent te noteren, vrijwel gelijk aan de toename in het zware segment van boven de 16 ton: + 20,8 procent. In beide segmenten is Nederland in grootte nu de zesde markt in Europa. Anders dan in de personenautosector – waar het vooral de Oost-Europese markten zijn die voor de groei zorgen – zijn het met name de gevestigde trucklanden waar de vlam in de verkooppijp zit. Marktleider Duitsland plust 14 procent, in marktgrootte gevolg door Frankrijk (+38), Spanje (+8), Verenigd Koninkrijk (+52) en Italië (+10). Ook de afzet van bussen nam toe in Europa tot bijna zevenduizend stuks (+14 procent). Deze toename kwam vooral voor rekening van de twee grootste busmarkten, Verenigd Koninkrijk (+34) en Frankrijk (+23 procent). Nederland behoort tot de dwergen in bussenland, de afzet van nieuwe bussen kwam in twee maanden tijd niet verder dan 45 stuks, een daling van 46 procent.