De omstreden fijnstofmaatregel in de bpm is volgens de auto-industrie niet in lijn met de eisen in de huidige Europese Verordening inzake nieuwe voertuigeisen. De rechter heeft echter geoordeeld dat de maatregel toch per 1 april 2008 ingevoerd mag worden. De president van de Rechtbank in Den Haag overwoog dat er naast Europese regels met betrekking van fijnstofuitstoot ruimte is voor een fiscale differentiatie die niet door het Europees recht wordt beheerst. Daarbij zette hij de Verordening van het Europees Parlement betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (de Euro 5 en 6 norm) opzij. De beide organisaties betreuren de uitspraak omdat er volgens hen betere alternatieven zijn zoals de invoering van een landelijke sloopregeling van oude dieselvoertuigen. “Qua reductie van fijnstof levert die veel meer op dan deze zogenaamde milieumaatregel”, zegt Koos Burgman van Bovag. Verder is het zo dat de invoering van de fijnstofdifferentiatie een aanpassing van de bpm betekent en in het kader van de eerste stappen op weg naar “Anders Betalen voor Mobiliteit” zijn we nu juist bezig die bpm af te bouwen”, constateert directeur Peter Janssen van RAI Vereniging.