Bovag en RAI Vereniging zijn en blijven van mening dat de fijnstoftaks, de differentiatie in de bpm op basis van fijnstofuitstoot die op 1 april 2008 is ingegaan, ‘zwaar indruist’ tegen Europese regelgeving. Peter Janssen (zie foto), directeur van RAI Vereniging: “Het is principieel onjuist als Nederland in zijn eentje versneld toekomstige Europese emissienormen invoert.” De fijnstofdifferentiatie maakt een deel van de nieuwe dieselpersonenauto’s die aan de huidige wettelijke eisen (Euro 4, red.) voldoen in Nederland feitelijk onverkoopbaar. Zelfs auto’s die aan toekomstige eisen voor uitstoot van fijnstof voldoen, krijgen sinds 1 april al een boete in Nederland. Dat is niet uit te leggen in de showroom’, aldus directeur Burgman van Bovag. Bovag en RAI Vereniging gaan in hoger beroep (spoedappèl) tegen de uitspraak van de Haagse rechtbank in het kort geding dat de twee brancheorganisaties in maart tegen de Nederlandse Staat aanspanden. De organisaties zijn van mening dat de rechter het Europese recht niet heeft toegepast en dat de uitspraak daarom tekortschiet. Bovendien gaat van de uitspraak een ‘ongewenste precedentwerking’ uit in Europa. Het vonnis zet de deur open voor andere landen om af te wijken van in Europees verband afgesproken wettelijke normen, zo stellen de beide organisaties in een bericht. Behalve het hoger beroep bereiden Bovag en RAI Vereniging om die reden ook een klacht voor die zo snel mogelijk wordt neergelegd bij de Europese Commissie. Die klacht is ook gebaseerd op het feit dat de fijnstofdifferentiatie door Nederland niet formeel bij de Europese Commissie is aangemeld en dat moet wel.