Geholpen door een prijsprikkel zullen automobilisten verantwoorder omgaan met hun autogebruik. De afweging auto of fiets zal in de toekomst vaker worden gemaakt. Voor het milieu en de bereikbaarheid in ons land is dit een belangrijke stap voorwaarts, zo melden de belangenorganisaties. Ook het element van eerlijker betalen is een belangrijk voordeel van Anders Betalen voor Mobiliteit. De automobilist betaalt voor gebruik, in plaats van voor aanschaf (bpm) en bezit (mrb) van een auto. Wie weinig kilometers maakt betaalt straks minder belasting, wie veel rijdt betaalt meer. Per saldo is de gemiddelde automobilist daarbij niet duurder uit mits de mrb en bpm volledig worden afgebouwd. De twijfel die vanmorgen ( 9 mei) in de Volkskrant stond te lezen van onder meer de PvdA is onbegrijpelijk, zeggen Bovag en RAI. Kennelijk is die partij bang dat de ritjes naar oma straks te duur worden. Die angst is onterecht want daar voorziet het systeem van Anders Betalen voor Mobiliteit zelf al in. De prijs die je per kilometer betaalt, is afhankelijk van tijd, plaats (en milieukenmerken van het voertuig). Hierdoor wordt rijden op zondagmiddag goedkoper dan op maandagochtend in de spits. Mocht dat niet genoeg effect hebben dan kan altijd nog een speciaal, weekendtarief worden ingevoerd. We kennen dat al van de telefonie, de elektrische stroom en de trein. Als we, terecht, de sociale contacten belangrijk vinden dan verlagen we de kilometerprijs in het weekeinde toch gewoon een beetje? Volgens Bovag en RAI Vereniging is de winst die er met het nieuwe systeem van Anders Betalen voor Mobiliteit te bereiken is vele malen belangrijker: eerlijker betalen voor mobiliteit, betere bereikbaarheid, milieuwinst door minder CO2-uitstoot en verhoging van de verkeersveiligheid. Op basis van wat er nu naar buiten komt is volgens de belangenorganisaties maar één conclusie: Anders Betalen voor Mobiliteit moet er komen en de vaste autobelastingen (bpm en mrb) moeten helemaal worden afgebouwd.