Dat zijn de belangrijkste conclusie die ABN Amro trekt in zijn net verschenen brancherapport over de personenautobranche. De markt voor nieuwverkopen zal de komende jaren geen grote stijging laten zien, vreest de bank. In 2008 verwachten de analisten een lager verkoopvolume vanwege belastingverhogingen, een stagnatie van het besteedbaar inkomen en een lager consumentenvertrouwen. De overproductie bij fabrikanten, directe verkopen door importeurs en fabrikanten en de sterke prijsconcurrentie tussen dealers zorgen voor neerwaartse druk op de marges. De verschuiving richting kleinere auto’s met lagere marges voert de druk op. Daarnaast blijft de bezettingsgraad van de werkplaats voor dealers en universele garages een bron van zorg. De concurrentie in dit segment neemt de komende jaren verder toe. Belangrijke redenen hiervoor zijn de langere onderhoudsintervallen, zakelijke partijen die steeds grotere onderhoudsvolumes gaan sturen en de prijzen onder druk zetten, en de steeds professionelere rol van de fastfitters. Garagebedrijven kunnen zich positioneren als specialist of aansluiting zoeken bij een franchiseformule. De autobranche is nog steeds gefragmenteerd. Maar het aantal bedrijven zal verder afnemen als gevolg van de doorgaande consolidatie als gevolg van overnames. Die worden gevoed door schaalvoordelen, de opvolgingsproblemen en het beperkte winstperspectief bij de kleinere bedrijven. ABN Amro telde in Nederland vorig jaar 12.735 autobedrijven. Het aantal zelfstandige merkdealers is 1.750. Het gemiddelde dealerrendement bedroeg 0,67 procent in 2006 en steeg in de eerste helft van 2007 naar 1,31 procent. De winst op nieuwverkoop en werkplaats is opnieuw gedaald. De particuliere occasionhandel neemt toe ten koste van dealers en handelaren maar het rendement op occasionhandel is gestegen door een actiever management ervan, aldus ABN Amro.