CPB: maximale effecten bij volledige afbouw bpm

Anders Betalen voor Mobiliteit is het best gediend met een kilometerprijs gebaseerd op honderd procent afbouw van bpm.

Dat is volgens RAI Vereniging en Bovag de ‘meer dan overtuigende conclusie’ van het rapport ‘Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto’s in een kilometerprijs’, dat afgelopen week verscheen. Het rapport werd in opdracht van minister Eurlings opgesteld door het Centraal Plan Bureau en het Planbureau voor de Leefomgeving. De volledige afschaffing c.q. afbouw van de bpm zorgt volgens het rapport voor de grootste verbetering van het milieu, voor de meeste filevermindering en de beste bereikbaarheid en mobiliteit. Bovendien leidt het echt tot eerlijker betalen voor mobiliteit en tot een prijs per gereden kilometer in plaats van een belasting voor de aanschaf en het bezit van een auto. Het op deze manier anders betalen voor mobiliteit – dus met 100% afschaffing van de BPM – levert volgens de planbureaus ook nog eens een zogenoemde welvaartswinst van een miljard euro per jaar op. "De planbureaus leveren met hun rapport in ieder geval overtuigende argumenten om nu snel te beginnen met Anders Betalen voor Mobiliteit. Voor maximale resultaten op het gebied van bereikbaarheid, milieu en mobiliteit dienen daarom alle vaste belastingen volledig te worden afgeschaft en vervangen te worden door een eerlijke en duidelijke prijs per gereden kilometer", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging (zie foto). De planbureaus wijzen er in hun rapport ook op dat er, door het te verwachten succes van kilometerbeprijzing, straks minder zal worden gereden. En dat daardoor dan dus minder accijns uit brandstof in de schatkist zal vloeien. Deze inkomstenderving voor de overheid kan volgens de planbureaus worden voorkomen door (een deel van) de aanschafbelasting bpm in stand te houden, terwijl de kilometerprijs dan wat lager zou kunnen zijn. Peter Janssen: “Het in stand houden van bijvoorbeeld 25 procent van de bpm kan de prijs per kilometer verlagen met één cent. Maar deze iets lagere kilometerprijs levert de consument niets op want hij of zij betaalt door de bpm wel weer méér voor de aanschaf van de auto. Vreemd is dat de planbureaus hierbij voor lief nemen – en dat ook zelf concluderen – dat het gedeeltelijk in stand houden van de bpm wel slechter is voor het milieu en de files. We moeten dus extra in de file gaan staan en onnodig het milieu belasten om voldoende accijns te realiseren voor de schatkist, redeneren RAI Vereniging en Bovag. “Dat is echt totaal onverantwoord en zeker aan de weggebruiker niet uit te leggen", aldus Janssen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

CPB: maximale effecten bij volledige afbouw bpm - Automobielmanagement.nl

CPB: maximale effecten bij volledige afbouw bpm

Anders Betalen voor Mobiliteit is het best gediend met een kilometerprijs gebaseerd op honderd procent afbouw van bpm.

Dat is volgens RAI Vereniging en Bovag de ‘meer dan overtuigende conclusie’ van het rapport ‘Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto’s in een kilometerprijs’, dat afgelopen week verscheen. Het rapport werd in opdracht van minister Eurlings opgesteld door het Centraal Plan Bureau en het Planbureau voor de Leefomgeving. De volledige afschaffing c.q. afbouw van de bpm zorgt volgens het rapport voor de grootste verbetering van het milieu, voor de meeste filevermindering en de beste bereikbaarheid en mobiliteit. Bovendien leidt het echt tot eerlijker betalen voor mobiliteit en tot een prijs per gereden kilometer in plaats van een belasting voor de aanschaf en het bezit van een auto. Het op deze manier anders betalen voor mobiliteit – dus met 100% afschaffing van de BPM – levert volgens de planbureaus ook nog eens een zogenoemde welvaartswinst van een miljard euro per jaar op. "De planbureaus leveren met hun rapport in ieder geval overtuigende argumenten om nu snel te beginnen met Anders Betalen voor Mobiliteit. Voor maximale resultaten op het gebied van bereikbaarheid, milieu en mobiliteit dienen daarom alle vaste belastingen volledig te worden afgeschaft en vervangen te worden door een eerlijke en duidelijke prijs per gereden kilometer", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging (zie foto). De planbureaus wijzen er in hun rapport ook op dat er, door het te verwachten succes van kilometerbeprijzing, straks minder zal worden gereden. En dat daardoor dan dus minder accijns uit brandstof in de schatkist zal vloeien. Deze inkomstenderving voor de overheid kan volgens de planbureaus worden voorkomen door (een deel van) de aanschafbelasting bpm in stand te houden, terwijl de kilometerprijs dan wat lager zou kunnen zijn. Peter Janssen: “Het in stand houden van bijvoorbeeld 25 procent van de bpm kan de prijs per kilometer verlagen met één cent. Maar deze iets lagere kilometerprijs levert de consument niets op want hij of zij betaalt door de bpm wel weer méér voor de aanschaf van de auto. Vreemd is dat de planbureaus hierbij voor lief nemen – en dat ook zelf concluderen – dat het gedeeltelijk in stand houden van de bpm wel slechter is voor het milieu en de files. We moeten dus extra in de file gaan staan en onnodig het milieu belasten om voldoende accijns te realiseren voor de schatkist, redeneren RAI Vereniging en Bovag. “Dat is echt totaal onverantwoord en zeker aan de weggebruiker niet uit te leggen", aldus Janssen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding