Dat zegt initiatiefnemer Robert Heilbron op FD.nl. ‘Normaal kijk ik na vijf jaar of een onderneming werkt, maar bij dit evenement is mijn investeringshorizon wat langer.’ De komst van twee Nederlandse autocoureurs – de Minardi-stal met Christijan Albers wordt medio 2005 aangevuld met Robert Doornbos – leverde al meteen de broodnodige publiciteit op. Het ‘Monaco aan de Maas’ trekt driehonderdduizend bezoekers, maar door de hoge veiligheidskosten wordt een verlies van twee ton geleden. Dat verlies wordt het jaar daarop goedgemaakt.

Hoofdsponsor Bavaria, die zich in 2006 voor drie jaar aan het evenement heeft verbonden, geeft de Rotterdam Racing BV meer financiële armslag. Dit jaar is de brouwer voor de laatste keer voor het het ‘luttele’ bedrag van euro 250 duizend euro hoofdsponsor. ‘Ik ben erg blij met Bavaria, maar we gaan wel opnieuw onderhandelen’, aldus Heilbron, die medio jaren negentig fortuin maakte met de verkoop van vijftien miljoen chipcardlezers.

Mede vanwege belangen van de bierbrouwer in Rusland is deze zomer de straatrace geëxporteerd naar Moskou. De lobbyactiviteiten van minister-president en racefanaat Jan Peter Balkenende bij premier Vladimir Poetin droegen bij aan de totstandkoming van het buitenlandavontuur. ‘Zakendoen in Rusland is een grillige business. Net voor het begin is een tribune afgesloten omdat deze te dicht bij het Kremlin stond. We hebben licht verlies gedraaid.’

Heilbron wil straatraces vaker in andere landen organiseren. ‘Ik streef naar vijf buitenlandse evenementen.’