AutoBinck Holding moet vijftien procent snijden in de kosten door omzetverlies Mazda-import

Het verlies van twee importeurschappen en een stagnerende automarkt dwingen AutoBinck Holding tien tot vijftien procent te snijden in de kosten.

De omzet van een van de grootste auto-importeurs van Nederland daalt volgend jaar van 1,1 miljard euro naar 600 à 700 miljoen euro. Ook de winst loopt terug, zegt Rolf Lauret (70), president-directeur en eigenaar van AutoBinck, tegen het AD.

 

De pas op de plaats is een gevolg van het verlies van het Mazda- importeurschap, veertig jaar lang de ruggengraat van het bedrijf én het kwijtraken van distributierechten voor Hyundai in Tsjechië en Slowakije. De auto-importen worden hierdoor gehalveerd tot 24 duizend op jaarbasis, aldus Lauret. Ontslagen zijn volgens hem niet aan de orde, al worden vacatures niet vervuld. "Wij denken eerst aan het vooruitschuiven van investeringen, zoals in grond en vastgoed in Hongarije, het bezuinigen op marketing, sponsoring en andere activiteiten. We gaan minder business class vliegen. Met economy class kan het ook", aldus Lauret, die wel dealer van Mazda blijft. De verwachte recordverkoop van 58 duizend auto’s wordt dit jaar waarschijnlijk net niet gehaald, zegt hij.

 

Ook andere importeurs en dealers zuchten onder de terughoudendheid van de consument, die minder gemakkelijk op de pof kan kopen of door de algemene onzekerheid de hand op de knip houdt. In heel Europa vallen autoverkopen terug, hoewel de schade in Nederland tot en met oktober nog meevalt. Met de kleinere Huyndai’s behaalt AutoBinck zelfs nog goede verkoopresultaten. Lauret wijst erop dat het rendement bij veel autobedrijven (gemiddeld 1,4 procent) zwaar onder de maat is. Met de verkoop wordt bijna niets verdiend. De belangrijkste inkomsten zijn aftersales, zoals schadeherstel en financiële producten. AutoBinck hoopt de teruggang bij de import vanaf 2010 deels te compenseren met de distributie van het Chinese automerk BYD (Build your Dreams). Ook is het importeurschap verworven van Infiniti, het luxe zusje van Nissan, dat binnenkort op de markt komt.

 

AutoBinck werkt momenteel zonder bestuursvoorzitter. Henny van Dijk ging in juli plotseling met vervroegd pensioen, zonder dat een opvolger gereed stond. Die moet in de komende weken worden gevonden. Tot dan nemen Lauret en financiële man Michel Cornelissen de zaken waar.

 

 

 

Reacties

Ik denk dat mijnheer Lauret het niet op waarde weet te schatten dat de hyperlink voor “Infiniti” wordt doorgezet naar Munsterhuis…;-)

Geplaatst door: Rolf de Bruijn op
AutoBinck Holding moet vijftien procent snijden in de kosten door omzetverlies Mazda-import - Automobielmanagement.nl

AutoBinck Holding moet vijftien procent snijden in de kosten door omzetverlies Mazda-import

Het verlies van twee importeurschappen en een stagnerende automarkt dwingen AutoBinck Holding tien tot vijftien procent te snijden in de kosten.

De omzet van een van de grootste auto-importeurs van Nederland daalt volgend jaar van 1,1 miljard euro naar 600 à 700 miljoen euro. Ook de winst loopt terug, zegt Rolf Lauret (70), president-directeur en eigenaar van AutoBinck, tegen het AD.

 

De pas op de plaats is een gevolg van het verlies van het Mazda- importeurschap, veertig jaar lang de ruggengraat van het bedrijf én het kwijtraken van distributierechten voor Hyundai in Tsjechië en Slowakije. De auto-importen worden hierdoor gehalveerd tot 24 duizend op jaarbasis, aldus Lauret. Ontslagen zijn volgens hem niet aan de orde, al worden vacatures niet vervuld. "Wij denken eerst aan het vooruitschuiven van investeringen, zoals in grond en vastgoed in Hongarije, het bezuinigen op marketing, sponsoring en andere activiteiten. We gaan minder business class vliegen. Met economy class kan het ook", aldus Lauret, die wel dealer van Mazda blijft. De verwachte recordverkoop van 58 duizend auto’s wordt dit jaar waarschijnlijk net niet gehaald, zegt hij.

 

Ook andere importeurs en dealers zuchten onder de terughoudendheid van de consument, die minder gemakkelijk op de pof kan kopen of door de algemene onzekerheid de hand op de knip houdt. In heel Europa vallen autoverkopen terug, hoewel de schade in Nederland tot en met oktober nog meevalt. Met de kleinere Huyndai’s behaalt AutoBinck zelfs nog goede verkoopresultaten. Lauret wijst erop dat het rendement bij veel autobedrijven (gemiddeld 1,4 procent) zwaar onder de maat is. Met de verkoop wordt bijna niets verdiend. De belangrijkste inkomsten zijn aftersales, zoals schadeherstel en financiële producten. AutoBinck hoopt de teruggang bij de import vanaf 2010 deels te compenseren met de distributie van het Chinese automerk BYD (Build your Dreams). Ook is het importeurschap verworven van Infiniti, het luxe zusje van Nissan, dat binnenkort op de markt komt.

 

AutoBinck werkt momenteel zonder bestuursvoorzitter. Henny van Dijk ging in juli plotseling met vervroegd pensioen, zonder dat een opvolger gereed stond. Die moet in de komende weken worden gevonden. Tot dan nemen Lauret en financiële man Michel Cornelissen de zaken waar.

 

 

 

Reacties

Ik denk dat mijnheer Lauret het niet op waarde weet te schatten dat de hyperlink voor “Infiniti” wordt doorgezet naar Munsterhuis…;-)

Geplaatst door: Rolf de Bruijn op