De afwerkplekken zijn in 1986 aangelegd en sindsdien vrijwel ongewijzigd. In die tijd voldeden ze prima omdat SUV modellen toen nog uitzonderingen waren in het Nederlandse wagenpark. Maar tijdens de enquête onder vijftig prostituees gaven de meeste vrouwen aan dat de krappe afwerkplekken nu toch een serieus probleem beginnen te worden, zo meldt het AD. Niet alleen voor bezitters van een populaire suv maar ook voor zakenauto’s. Zo dient een Ford Mondeo-rijder nu een 4,84 meter lange en 1,89 meter brede auto te parkeren. Zijn voorganger, de Ford Sierra (4,42 meter lang en 1,69 meter breed) vergde minder oefening. Een moderne auto is zo groot dat hij alleen met knap stuurwerk in één keer kan worden ingeparkeerd. Het is de vraag of de bestuurder daarvoor niet te afgeleid is. "Het lukt nog wel, maar het is passen en meten. En de vrouwen zitten er niet op te wachten dat hun klanten schade aan hun auto oplopen", zegt onderzoekster Ingrid van Amelsfort van de GGGD tegenover het Algemeen Dagblad.

Maar de vrouwen hebben ook zelf een belang, weet Van Amelsfort. Hoe meer tijd klanten immers kwijt zijn met inparkeren, hoe minder klanten de prostituees kunnen oppikken. Of de te krappe parkeerplekken daadwerkelijk tot schades hebben geleid, is bij de GGGD niet bekend. Maar volgens Van Amelsfort zitten bezoekers van de tippelzone er doorgaans niet op te wachten hun schades op de desbetreffende plek bekend te maken.

Zie ook: autoschade onstaat bij begin en einde autorit