De filevrije dag was een initiatief van de ANWB, die onder de paraplu van het platform Nederland Bereikbaar automobilisten had opgeroepen om op 9 oktober de spits te vermijden. Ondanks dat stonden er nog wel veel files, maar ze duurden korter en kwamen sneller weer in beweging.
Op de site van Nederland Bereikbaar hadden negentigduizend mensen aangegeven aan de filevrije dag te gaan meedoen. Zij hebben samen met 120 bedrijven ervoor gezorgd dat er gemiddeld sneller kon worden gereden, dat de files in de ochtendspits twintig tot dertig minuten later ontstonden en dat ze ook twintig tot dertig minuten eerder waren opgelost. De filezwaarte, ofwel de lengte van de files vermenigvuldigd met de tijdsduur was gedurende de hele dag gemiddeld zeven procent minder dan op vergelijkbare donderdagen in oktober 2008.
Bij de het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht werd er tijdens de ochtendspits 75 procent meer  thuis gewerkt. De NS registreerde een toename van vijftienduizend reizigers (vijf procent) in de ochtendspits.