De importactiviteiten van de drie noodlijdende Amerikaanse merken gaan over naar General Motors Europe in Zurich, een dochteronderneming van de fabrikant. Naar verluidt, gaat men in Hilversum door als serviceorganisatie voor de drie merken. De Telegraaf zegt gisterenavond door Frits Kroymans zelf gebeld te zijn nadat de geruchtenmachine al volop draaide over het stopzetten van de merken. Het personeel is daardoor ook eerder ingelicht dan aanvankelijk de bedoeling was: zij zouden pas donderdag de berichten officieel te horen krijgen.
Voor het personeel van het Cadillac & Corvette Experience Center in Breukelen, het hoofdkantoor van de Amerikaanse activiteiten, zijn de druiven het zuurst. Daar zal ongeveer de helft van het personeel moeten verdwijnen. PR-directeur Dick Braakhekke wil overigens alle berichten hierover niet bevestigingen – hij verwijst voor alle vragen door naar het hoofdkantoor van Kroymans in Hilversum maar woordvoerder Manders is in vergadering.
Volgens De Telegraaf zou het overigens nog onzeker zijn of de vestiging in Breukelen überhaupt blijft bestaan. Kroymans zou enorme schulden hebben. "We zijn ons aan het klaarmaken voor de toekomst en de recessie speelt daar natuurlijk ook een belangrijke rol bij. We hebben natuurlijk fouten gemaakt maar waar wordt gewerkt, gebeurt dat nu eenmaal. We gaan nu door de pijn heen om er sterker uit te komen. Dat houdt wel in dat de minder presterende bedrijven worden afgestoten en dat we onze winstgevende bedrijven extra aandacht zullen geven. Helaas ontkomen we niet aan gedwongen ontslagen," aldus Frits Kroymans in het artikel. Hij wil niet zeggen hoeveel miljoenen het verlies van zijn bedrijven bedraagt.
Inmiddels is wel door Kroymans bekendgemaakt dat Kroymans zijn dealer-, lease- en autoschadeactiviteiten in Zuid-Nederland heeft verkocht aan Pouw Automotive Groep. Het gaat om tien Opel vestigingen, drie Perfekta schadebedrijven en Kroymans Autolease in Zuid-Nederland. In totaal werken er driehonderd mensen bij deze bedrijven. Kroymans had al eerder laten weten dealerbedrijven te willen afstoten die niet behoren tot de merken die het importeert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding