In de autosector zijn de gevolgen van de kredietcrisis en de economische neergang snel opgekomen en groot in omvang. De kosten voor financiering lopen hard op terwijl de omzet daalt door teruglopende verkopen van nieuwe auto’s en waardedaling van voorraden van gebruikte auto’s.
Maar, het verlies van werkgelegenheid dat zich de komende tijd aandient, kan straks als de economie weer aantrekt tot problemen leiden door toenemend vertrek van ouderen (vergrijzing) en minder instroom van jeugdigen in de bedrijfstak (ontgroening). Het is daarom noodzakelijk nu passende maatregelen te nemen, zegt Bovag.
Het aanvalsplan van bonden en Bovag omvat vier hoofdlijnen.
1. Werktijdverkorting
Bovag en vakbonden gaan ondernemers helpen bij het aanvragen van werktijdverkorting (wtv). Tevens worden ondernemers via het mobiliteitscentrum geholpen bij het vormgeven van de inspanningsverplichtingen op het gebied van scholing en detachering in de periode van wtv. Bovag en vakbonden vinden dat de wtv-regeling van de overheid moet worden verlengd tot eind januari.
2. Mobiliteitscentrum
Bovag en vakbonden richten tijdelijk een mobiliteitscentrum in waar werknemers die worden ontslagen. of waarvan het contract niet wordt verlengd, worden begeleid naar ander werk. Het idee is dat werknemers een ‘rugzakje met geld’ krijgen voor opleiding, ervaringscertificaat en loopbaanadvies/begeleiding.
3. Mogelijkheid uittreden

Bovag en vakbonden maken afspraken over het iets eerder uittreden van werknemers, indien er sprake is van het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen in een bedrijf. Financiering loopt via een in te stellen bedrijfstakfonds.
4. Vergroten flexibiliteit

Bovag en vakbonden spreken af dat bedrijven die behoefte hebben aan meer flexibiliteit in de onderneming hier op bedrijfsniveau afspraken over kunnen maken.