De werktijdverkorting bij DAF loopt half juni af. Met de vakbonden is afgesproken dat er tot juli geen mensen worden ontslagen. Voorzitter Bouke Wijnia van de ondernemingsraad is niet verrast over de aankondiging. Hij houdt er rekening mee dat als de perspectieven in de vrachtwagenbranche niet snel verbeteren er wellicht nog een derde ontslagaankondiging volgt. Volgens het Belgische persbureau Belga verdwijnen er in Westerlo ook nog eens 873 banen, ongeveer de helft van het gehele personeelsbestand.
DAF bevestigt het bestaan van plannen voor banenreductie in België maar wil geen aantallen noemen. Halverwege vorig jaar rolden er nog 245 vrachtwagens per dag van de band. Nu zijn dat er nog maar honderd. Afgelopen vrijdag bereikten vakbonden en de directie een principe-akkoord over een sociaal plan voor DAF-medewerkers die hun baan verliezen. Het bedrijf sprak al eerder de vrees uit dat het aantal ontslagen kan gaan oplopen tot duizend medewerkers, als de vraag naar vrachtwagens niet gaat toenemen. President-directeur Aad Goudriaan klaagt bovendien over het verschil in de maatregelen die de Europese regeringen treffen om de automobiel- en vrachtwagenindustrie overeind te houden. Zo geeft de Franse regering vijfhonderd miljoen euro staatssteun aan Renault Trucks, terwijl de Nederlandse regering zich beperkt tot het verlenen van werktijdverkorting. Volgens Goudriaan werkt dat concurrentievervalsend.