Dat heeft de Nederlandse importeur van het automerk in het VARA consumentenprogramma Kassa gezegd. Kassa had eind februari in het programma aangetoond dat de voorveren konden afbreken door metaalmoeheid. Citroën zei toen in een reactie dat het nog geen klachten had ontvangen maar dat automobilisten die hun gebroken veer op eigen kosten hadden laten vervangen alsnog hun geld terug konden krijgen. Van een terugbrengactie wilde de importeur toen nog niets weten.
Maar het Franse merk gaat alsnog over stag. Citroën roept in Nederland alle C3’s uit de modeljaren 2002 en 2003 terug voor een controle van de voorveren. Volgens een woordvoerder van importeur Citroën Nederland is nog niet duidelijk hoeveel auto’s er precies worden teruggeroepen. In totaal zijn er in ons land sinds de introductie, 7 jaar geleden zo’n dertigduizend C3’s verkocht. In Duitsland, Groot-Brittannië en een aantal Scandinavische landen was de afgelopen maanden al een terugroepactie gaande. Volgens de woordvoerder komt dat doordat de problemen met de voorveren zich vooral manifesteren bij winterse omstandigheden zoals lage temperaturen en wegen met strooizout. Citroën gaat de komende dagen vaststellen welke auto’s zullen worden teruggeroepen en welke bestuurders in aanmerking komen voor een vergoeding voor eventuele reeds uitgevoerde reparaties. Kassa zegt de afgelopen weken circa 1.600 mailtjes en telefoontjes van C3 bezitters te hebben ontvangen die zich naar aanleiding van de uitzending zorgen maakten over de veiligheid van hun auto. In hoeveel gevallen de veren daadwerkelijk zijn doorgebroken is niet bekend. Citroën gaat de naar het programma verzonden klachten nu vergelijken met de klachten die bij de importeur zelf zijn binnengekomen. Eerder deed zich een soortgelijk probleem voor bij de Fiat Stilo. Toen moest ook enige mediadruk worden uitgeoefend om de importeur in beweging te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding