Het genoemde bedrag is inclusief de voorraadfinanciering. Er staan onder meer duizend Kia’s en drieduizend Amerikaanse GM-producten in Nederland op nieuwe eigenaren te wachten.

Kroymans vroeg en kreeg afgelopen vrijdag surseance van betaling. Het lijkt dat vooral de groeiende negatieve cashflow de banken heeft doen besluiten om het Hilversumse bedrijf niet verder door de crisis te helpen. In het huidige financiële klimaat zijn de banken sowieso niet snel tot grote investeringen bereid – en al helemaal niet wanneer het auto’s betreft (waarvan het grootste deel modellen die op de Europese markt niet bijzonder gewenst zijn).

Op diverse fronten vinden momenteel gesprekken plaats over de merken waarvan Kroymans importeur is. Zo lijkt Alfa Romeo klaar voor een terugkeer in de moederschoot van Fiat Group Automobiles Netherlands, in Lijnden. Gesprekken zijn volgens insiders al bezig. Navraag door AM leert dat apathie en ongeloof overheersen bij veel van de Kroymans-werkmaatschappijen. "De mensen geloven het gewoonweg niet. Dit kan niet waar zijn; niet bij Frits Kroymans", aldus een medewerker die anoniem wenst te blijven. "Ik wil geen mensen beschadigen, maar de wil van Frits Kroymans om snel te scoren zonder de risico’s goed in te schatten doen ons en hem nu de das om."

Kroymans Corporation mag op last van de bewindvoerders niet reageren.