De reden van de aanvraag is dat GM de importactiviteiten kennelijk niet wil overnemen. De boodschap van de aanvraag is vandaag overgebracht aan de ongeveer zestig personeelsleden in Breukelen die allemaal ontslag krijgen. Jeroen van der Wijngaart van werving- en selectiebureau Van der Wijngaart & Partners zal de cv’s verzamelen en proberen een centraal punt te zijn voor alle KIE-medewerkers. "Ik heb een telefoontje gehad om aanstaande maandag hierover te komen praten. Dan gaan we bezien of en hoe ons bureau een bijdrage kan leveren. Het bedrijf zoekt een soort loket waar de mensen kunnen aankloppen."
Hoe het nu verder moet met de dealers, is de vraag. Zodra een van beide partners (importeur-dealer) failliet gaat, houdt het dealercontract op te bestaan. De woordvoerder van Kroymans Import Europe: "Het gaat om honderdzestig dealers in Europa. Het is jammer dat die mensen in onzekerheid verkeren. Wij hebben de problemen al geruime tijd geleden aan GM gemeld toen onze pogingen om de financiering rond te krijgen vastliepen. Toen hebben wij GM gevraagd of zij de BV wilden overnemen maar dat wilden ze niet. De bewindvoerder zag toen geen andere mogelijkheid dan het faillissement aan te vragen. GM bestudeert de zaak. In principe kunnen zij de dealers binnen een dag een nieuw contract aanbieden maar wij hebben nog geen beslissing gehoord. Het is natuurlijk belangrijk dat ze de distributie van auto’s en onderdelen ter hand nemen, lijkt ons. Voor de dealers zijn het zeer onzekere tijden. Veel dealers leven niet alleen van Cadillac en Hummer natuurlijk maar hier en daar zijn best grote investeringen gedaan."

De woordvoerder van GM Europe kan geen mededeling doen. "Het faillissement is officieel niet bekend en zolang door GM geen beslissing is genomen, kunnen wij niet reageren."
Het faillissement betreft niet de import van Jaguar, Saab een Kia want die vallen in de Car Import Groep.