"Het is hier ook crisis, crisis hoe we alle werk afkrijgen", grinnikt Henny Goossens van autobedrijf H. Goossens in Eindhoven. Zojuist wéér twee klanten van Ford Eindhoven, de concurrent die deze week omviel. "Autodealer HDMG, dat hier dertien bedrijven had, is ook weg. Hoe meer dealers dichtgaan, hoe drukker wij het krijgen." De economische crisis pakt gunstig uit voor kleine garages en autoherstelbedrijven. "Dat is toch ook niet meer dan logisch", vindt Eindhovenaar Goossens. "Bij zo’n groot bedrijf staat er een hele batterij monteurs klaar die tachtig of negentig euro per uur kosten. Dat is tweehonderd gulden! Dat is van de zotte, waar haal je dat vandaan?" Brancheorganisatie Bovag constateert eveneens dat er werk genoeg is in de werkplaatsen. "We waren bang dat mensen ook op onderhoud gingen bezuinigen. Dat is gelukkig niet zo", wordt woordvoerder Paul de Waal door het FD geciteerd. Wel merkt hij dat leasebedrijven scherper op de kosten letten en dat particulieren nu liever kiezen voor gebruikte onderdelen. "Ons revisietak draait als een tierelier."

Autoservicebedrijf en prijsvechter Kwik-Fit verwelkomt in de 180 vestigingen veel nieuwe klanten van kleinere bedrijven met bedrijfsauto’s. In het eerste kwartaal is de omzet in die kleinzakelijke markt veertig procent gestegen, zegt marketingmanager Arjan van der Meer. Maar ook de grote leasebedrijven en verzekeraars stromen toe. De grootzakelijke klanten gaan volgens de marketingmanager nu eerder naar Kwik-Fit dan naar de, vaak duurdere, merkdealer. "Onze omzet in autoruiten is meer dan verdubbeld. Keuringsmeesters en glasmonteurs kunnen hier zo aan de slag."

Bij particuliere klanten is het beeld minder eenduidig. "We zijn net de tandarts", zegt Van der Meer. "Iedereen stelt dat graag uit. De banden waarop mensen hier binnenrijden, zijn soms tot op de draad versleten. Ze rijden steeds vaker door van apk naar apk. Aan de andere kant komen er nieuwe klanten binnen die eerder altijd naar de merkdealer gingen. En dan is er nog een groep die denkt: we gokken het erop, dan maar geen keuring."

De verkoop van nieuwe auto’s is in Nederland in het eerste kwartaal met 23,6 procent ingezakt. Bert Oldeman van Auto Oldeman in Groningen merkt dat. Gelukkig handelt hij ook in tweedehands Daihatsu’s: relatief goedkope auto’s die nog wel goed verkopen. De autoverkoop kelderde eveneens bij All Cars Company in Utrecht maar ook de verkoop van velgen en banden liep behoorlijk terug. Mensen rijden liever nog even door. Wat vroeger Beun de Haas heette, profiteert van deze crisis, zegt Max Kohnstamm, marketingdocent bij opleidingsinstituut SRM. Hij snapt dat wel. "Er zijn zo’n 2700 dealers, vier keer meer dan er Albert Heijns zijn. Dit jaar worden waarschijnlijk zo’n driehonderdduizend auto’s aan particulieren verkocht. Dat zijn er twee per week. En daarmee moet je dan winst maken met zo’n glazen paleis langs de snelweg. Onmogelijk."