Gisteren sprak Stern in een persbericht over een ‘herschikking’ van het dealernetwerk. Rondom Amsterdam zijn volgens het bedrijf te veel Mercedes-dealers. Dat levert problemen op, nu vanwege de crisis de autoverkopen sterk afnemen.

Naast Stern zijn Liam (het failliete bedrijf dat Stern overneemt), Biemond & van Wijk (in Aalsmeer, Schiphol, Haarlem) en Gomes (Haarlem en Schiphol) in het gebied actief. Liam (Bollenstreek, Amsterdam) ging begin april failliet en Stern kaapte het bedrijf gisteren weg voor Biemond, Gomes en Mercedes-Benz, die allemaal ook een bod hadden gedaan. Stern wil nu met Mercedes-Benz Nederland afspreken dat hoogstens twee dealers in het gebied actief zijn. Gomes, een relatieve nieuwkomer, zou zich moeten terugtrekken tot boven het Noordzeekanaal.

Mercedes ziet weinig in de oproep. "Wij zien juist de voordelen van de combinatie tussen relatief kleine dealers en grote partijen als Stern in één gebied," zegt Huub Dubbelman van Mercedes in Het Parool. "Bovendien zijn wij, zeker nu, voortdurend bezig met het stroomlijnen van ons dealernetwerk. Maar of dat uitpakt zoals Stern het wil, valt te bezien." Volgens Dubbelman is het, ook vanwege kartelwetgeving, niet mogelijk dealers te dwingen zich uit een bepaald gebied terug te trekken. Mede omdat Mercedes zelf actief is als dealer en dan bij kartelwaakhond NMa van monopoliegedrag beschuldigd kan worden.
Biemond & Van Wijk, sinds 75 jaar Mercedes-dealer, ziet evenmin reden voor een herschikking. "Zover ik weet, gaat Mercedes-Benz over de dealernetwerken en niet Stern," zegt Eric Eldering van Biemond tegen Het Parool. "Wij hebben geen enkel probleem met de activiteiten van Gomes of anderen in dit gebied." Een woordvoerder van Gomes wil niet reageren. "Het ligt op dit moment politiek erg gevoelig."