In de bijeenkomst wisselden zestig branchegenoten actief met elkaar van gedachten hoe de behoeften van klant en branche rondom aftersales nog beter op elkaar zouden kunnen worden afgestemd. ANWB was present om de ideeën te beluisteren namens de miljoenen leden die de bond vertegenwoordigt. Aan Automotive Insiders werd in de slotronde gevraagd een aftersales-vervolgsessie met meer branchevreemde organisaties om de ideeën verder kracht bij te zetten.

De handen gingen tijdens de bijeenkomst op elkaar voor de suggestie richting Bovag en ANWB om samen een officiële aankoopkeuring te introduceren voor voertuigen die tussen particulieren onderling worden verhandeld. Zo komt er weer een extra contactmoment voor het Bovag-bedrijf om vervolgens die klant ook voor aftersales te kunnen bedienen. Een groot deel van de aanwezige directie- en managementleden vanuit uiteenlopende branchesegmenten zou ook graag een landelijke maand van de mobiliteit opzetten. Dit zou bij voorkeur samen met de ANWB moeten gebeuren en rond een centraal thema zoals veiligheid. De verschillende branchesegmenten kunnen dan samen tegelijk aanbiedingen en acties richting hun klanten doen waarbij de ANWB haar communicatiekracht optimaal inzet. Verder werd geopperd dat er een soort van landelijke ‘kieskeurig.nl’ site zou moeten komen, speciaal voor aftersales rondom de auto. Op deze ranking-website zouden consumenten hun ervaringen over aftersales bij de verschillende bedrijven met elkaar kunnen delen. De meningen waren verdeeld of het initiatief voor deze site bij Bovag of bij ANWB zou moeten liggen.

Ook ziet men veel in een all-in aftersales paspoort voor de consument waarbij je per kilometer of per maand een vast bedrag betaalt. Hierbij moeten niet alleen onderhoud en reparatie worden meegenomen maar ook zaken zoals tanken, schadeherstelwerkzaamheden, verzekering en parkeerkosten. Aan verzekeraars werd de suggestie gedaan korting te geven op de verzekeringspremie als de verzekerde regelmatig preventieve controle en reparatie laat verrichten aan zijn voertuig.

 

De Aftersales Spiegelsessie was de eerste sessie in de reeks van vier sessies die Automotive Insiders organiseert om de (onderlinge banden in de) branche krachtiger te maken. Op 6 mei staat sales centraal, op 13 mei leasing & fleet en op 19 mei is dat schade. Deelname is gratis voor leden van de Automotive Insiders Sociëteit. Anders geldt een toegangsprijs van 195 euro. Aanmelding kan via www.automotiveinsiders.nl.