In dat museum zal te zijner tijd niet alleen een aantal historische Toyota-modellen onderdak vinden maar ook merken die in het verleden werden gevoerd.
De onderneming werd in 1923 opgericht door Piet Louwman en Arie Parqui (de laatste stapte al een jaar later op) voor de import van motorfietsen en de verkoop van automobielen.
De Louwman Collection in Den Haag zal voor huidige merken van de Louwman Groep een belangrijke rol vervullen op promotioneel gebied. In Raamsdonksveer zal met name de nadruk liggen op training en educatie specifiek voor de merken Toyota en Lexus. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met het huidige Louwman College.

 

Louwman & Parqui’s directeur Pieter van der Velden zegt dat er plannen zijn om in het museum in Raamsdonksveer verder ook aandacht te besteden aan de ontwikkeling van hybride auto’s. Daarbij wordt gedacht om de opeenvolgende hybride modellen van Toyota naar Nederland te halen maar ook om een educatieve functie te implementeren waarbij wordt uitgelegd wat een hybridesysteem is. Van der Velden: "Er is momenteel verwarring omdat sommige merken termen gebruiken met het woord hybride voor auto’s die dat beslist niet zijn. Zo is een auto met start/stopsysteem of met remenergieregeneratie geen hybride."
Het zal nog even duren voordat de Louwman Collection in Den Haag zijn deuren voor het publiek zal openen, al begint het gebouw nu werkelijk vorm te krijgen. Toch zal niet voor het eind van het jaar met de inrichting kunnen worden begonnen. Het is volgens Van der Velde een complex proces. "Het kantoor van Ronald is bezaaid met tekeningen en schetsen. Maar we hebben geen haast, want haast hebben, is duur." Tegelijkertijd zal initiatiefnemer van het Haagse museum Evert Louwman zich moeten buigen over de vraag welke auto’s in Raamsdonksveer zullen achterblijven. "Pas als de Louwman Collectie helemaal klaar is, kunnen we met het Toyota Museum aan de slag."

 

In Raamsdonksveer heeft Evert Louwman in de loop van dertig jaar een bijzondere collectie opgebouwd van zo’n 220 auto’s. Dat aantal gaat terug naar ongeveer honderd auto’s.  Het karakteristieke Esso-benzinestation, dat in 1953 werd ontworpen door architect Willem Dudok, blijft op zijn plaats voor de ingang van het museum.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding