Voorafgaand aan de prijsuitreikingen sprak de staatssecretaris van Financiën de verzamelde Nederlandse importeurs toe. Hij beloofde belastingmaatregelen om schone en zuinige auto’s te bevoordelen verder uit te bouwen in 2010. "In het belastingplan 2010 zal ik voorstellen om de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s te verlengen tot 2018. Samen met de bijtelling van tien procent die ik al heb bekendgemaakt, zie je dus dat we als kabinet veel toekomst zien in de elektrische auto", aldus de staatssecretaris.

 

De Jager gaf aan meer belastingmaatregelen te willen treffen die de aanschaf en het gebruik van schone en zuinige auto’s stimuleren. Behalve het stimuleren van elektrische auto’s wil hij ook bekijken hoe hij de verhoogde belasting voor dieselauto’s, die al voldoen aan de Euro6-normen, kan aanpassen. "Op dit moment worden dieselauto’s hoger belast in de bpm en motorrijtuigenbelasting dan benzineauto’s. Voor dieselauto’s die voldoen aan de Euro6-norm is dat eigenlijk niet meer terecht. Die zijn ongeveer net zo schoon als benzineauto’s. In het komende jaar gaan we onderzoeken welke wijzigingen mogelijk zijn in de mrb en bpm voor deze diesels."

 

Op een tiental deelgebieden heeft de AutoWeek-redactie gezocht naar de meest innovatieve ontwikkeling. Beoordeeld werden nieuwe auto’s, die in de periode mei 2008 tot en met april 2009 in Nederland op de markt zijn gebracht. Als overall winnaar werd de E-klasse van Mercedes-Benz aangewezen, het is een auto die bol staat van innovaties op het gebied van ‘schone techniek’, veiligheid en comfort. Opmerkelijke winnaar in de deelcategorie ‘Milieu’ is de Tesla Roadster van Tesla Motors uit de Verenigde Staten.

 

Een vijfkoppige vakjury bestaande uit marketingdeskundigen en zwaargewichten uit brancheorganisaties beoordeelde de marketingcampagnes van de auto-importeurs op effectiviteit en innovatiekracht. Als winnaar kwam de gedurfde campagne voor de Toyota IQ uit de bus. Volkswagen ontving uit handen van juryvoorzitter Martin de Munnik, directeur van reclamebureau LaMarque, een oeuvreprijs voor alle originele uitingen van de Volkswagen-campagnes in de afgelopen jaren.

 

De winnaars:

Aandrijftechniek: Audi S4

Comfort: Mercedes-Benz E-Klasse

Design: BMW Z4

Ergonomie: Volkswagen Golf VI

Milieu: Tesla Roadster

Rijdynamiek: Ford Focus RS

Ruimtegebruik: Honda Jazz

Value for money: Skoda Superb

Veiligheid: Volvo XC60

 

Overall winnaar: Mercedes-Benz E-klasse

 

Vakjuryprijs Marketing: Toyota IQ

Oeuvreprijs Marketing: Volkswagen-Pon

 

De volledige uitslag van de Auto Innovatieprijzen 2009 wordt gepubliceerd in AutoWeek nummer 25 van17 juni.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding