Uitspraak over bpm-afdracht door Hoge Raad

De Hoge Raad heeft afgelopen vrijdag uitspraak gedaan in de zaak over de bpm-afdracht bij import. De belangenorganisatie voor de internationale automobielhandel had de zaak aanhangig gemaakt.

Deze club vond namelijk dat er oneerlijke concurrentie ontstaat als een auto die door een handelaar in het buitenland wordt aangeschaft vervolgens wordt belast met bpm over de vérkoopprijs in Nederland. Er wordt dan namelijk bpm betaald over de eventuele marge en kosten die de handelaar bij verkoop van die auto realiseert. Daardoor is de heffing hoger dan de bpm die rust op een gelijksoortige, al in Nederland geregistreerde, gebruikte auto. Daarom zal voor de vaststelling van de bpm moeten worden uitgegaan van de inkoopprijs van een referentieauto.

 

Het bedrijf Autotelex wordt in het arrest van de Hoge Raad expliciet genoemd, omdat het bedrijf zich als onafhankelijke waardebepaler specialiseert in de bepaling van inkoopwaarden. Deze gaan dus nu dus een belangrijke rol in de afhandeling van de bpm-aangifte, zo stelt Autotelex. "Omdat onze handelswaarde aan de eis voldoet die de Hoge Raad hieraan stelt (prijs bij inkoop door handelaren) is de handelswaarde van Autotelex toepasbaar voor de afhandeling van de bpm-aangifte. Om gevolg te geven aan de uitspraak hebben wij besloten zo spoedig mogelijk alle relevante producten aan te passen aan de jurisprudentie. Het gaat om de producten AutoDigitaal, AutotelexPro, AutoPDA, MotorPDA en AutoImport", aldus Steven Willigenburg van Autotelex.  

 

Autotelex is in Nederland een belangrijke speler op het gebied van restwaarden. Het bedrijf houdt zich sinds 1964 bezig met het in kaart brengen van de Nederlandse markt voor motorvoertuigen: van auto’s en motorfietsen tot bedrijfswagens. Deze autogegevens worden onder meer toegepast bij het importeren van auto’s, het berekenen van rest-bpm en het bepalen van een marktconforme restwaarde door uiteenlopende partijen als autohandelaren, autoveilingen, verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, banken en overheidsinstellingen.

 

Reacties

De overheid blijft toch de grootste…..

Geplaatst door: JP op

Feitelijk onterecht. Bij een nieuwe auto wordt de BPM ook bepaald op de verkoopvraagprijs en niet de inkoopprijs bij Import. En de RestBPM is dus weer gerelateerd aan de bruto nieuwprijs. Ook nu zit er relatief veel restBPM in een incourante gebruikte auto.

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

mooi nieuws, ik zou vorige maand een cl 500 invoeren van1-2002 taxatie waarde 14750,- bpm bedrag 3400euro, douane ging niet accoord ,en liet de cl hertaxeren , zij wilden 4650euro bpm, nu ga ik waarschijnlijk minder betalen,lachen ik heb de auto bij domeinengekocht voor10850 daarover debpm,wat zal hetzijn?2200????????

Geplaatst door: d de bruin op

Ik heb net vorige week een Volvo XC90 ingevoerd. Dik BPM betalen, want bromsnor vond heel veel opties. Wat moet ik nu doen om geld terug te krijgen?

Geplaatst door: Albert Haak op
Uitspraak over bpm-afdracht door Hoge Raad - Automobielmanagement.nl

Uitspraak over bpm-afdracht door Hoge Raad

De Hoge Raad heeft afgelopen vrijdag uitspraak gedaan in de zaak over de bpm-afdracht bij import. De belangenorganisatie voor de internationale automobielhandel had de zaak aanhangig gemaakt.

Deze club vond namelijk dat er oneerlijke concurrentie ontstaat als een auto die door een handelaar in het buitenland wordt aangeschaft vervolgens wordt belast met bpm over de vérkoopprijs in Nederland. Er wordt dan namelijk bpm betaald over de eventuele marge en kosten die de handelaar bij verkoop van die auto realiseert. Daardoor is de heffing hoger dan de bpm die rust op een gelijksoortige, al in Nederland geregistreerde, gebruikte auto. Daarom zal voor de vaststelling van de bpm moeten worden uitgegaan van de inkoopprijs van een referentieauto.

 

Het bedrijf Autotelex wordt in het arrest van de Hoge Raad expliciet genoemd, omdat het bedrijf zich als onafhankelijke waardebepaler specialiseert in de bepaling van inkoopwaarden. Deze gaan dus nu dus een belangrijke rol in de afhandeling van de bpm-aangifte, zo stelt Autotelex. "Omdat onze handelswaarde aan de eis voldoet die de Hoge Raad hieraan stelt (prijs bij inkoop door handelaren) is de handelswaarde van Autotelex toepasbaar voor de afhandeling van de bpm-aangifte. Om gevolg te geven aan de uitspraak hebben wij besloten zo spoedig mogelijk alle relevante producten aan te passen aan de jurisprudentie. Het gaat om de producten AutoDigitaal, AutotelexPro, AutoPDA, MotorPDA en AutoImport", aldus Steven Willigenburg van Autotelex.  

 

Autotelex is in Nederland een belangrijke speler op het gebied van restwaarden. Het bedrijf houdt zich sinds 1964 bezig met het in kaart brengen van de Nederlandse markt voor motorvoertuigen: van auto’s en motorfietsen tot bedrijfswagens. Deze autogegevens worden onder meer toegepast bij het importeren van auto’s, het berekenen van rest-bpm en het bepalen van een marktconforme restwaarde door uiteenlopende partijen als autohandelaren, autoveilingen, verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, banken en overheidsinstellingen.

 

Reacties

De overheid blijft toch de grootste…..

Geplaatst door: JP op

Feitelijk onterecht. Bij een nieuwe auto wordt de BPM ook bepaald op de verkoopvraagprijs en niet de inkoopprijs bij Import. En de RestBPM is dus weer gerelateerd aan de bruto nieuwprijs. Ook nu zit er relatief veel restBPM in een incourante gebruikte auto.

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

mooi nieuws, ik zou vorige maand een cl 500 invoeren van1-2002 taxatie waarde 14750,- bpm bedrag 3400euro, douane ging niet accoord ,en liet de cl hertaxeren , zij wilden 4650euro bpm, nu ga ik waarschijnlijk minder betalen,lachen ik heb de auto bij domeinengekocht voor10850 daarover debpm,wat zal hetzijn?2200????????

Geplaatst door: d de bruin op

Ik heb net vorige week een Volvo XC90 ingevoerd. Dik BPM betalen, want bromsnor vond heel veel opties. Wat moet ik nu doen om geld terug te krijgen?

Geplaatst door: Albert Haak op