Vermeer stelt dat in zijn column in DealerBusiness. Hij reageert ermee op een interview, elders in dezelfde uitgave, met voorzitter Roelf de Boer van de RAI Vereniging. De Boer zegt onder meer: "In algemene zin beluister ik onder importeurs dat een sanering in het dealerkanaal nodig is."

In de optiek van Vermeer echter is de crisis een uitdaging van de fabrikant-importeur én dealers samen, niet alleen van de dealers. Hij wijst erop dat de huidige netwerken en de bijbehorende standards zijn opgetuigd door de importeurs c.q. de merkfabrikanten. "Nu het wat minder gaat, snijden we toch gewoon in de netwerken", typeert Vermeer de redenering hoger in de bedrijfskolom. Volgens hem is die zienswijze onjuist, aangezien jaren geleden importeurs hun dealers hebben verzocht om te investeren in nieuwe vestigingen, "vaak op basis van door de importeurs afgegeven verkoopprognoses die bij diverse merken (zachtjes gezegd) nogal ambitieus waren."

Overigens is Roelf de Boer het in DealerBusiness oneens met de stelling dat de crisis misschien een zegen is voor op snoeien beluste importeurs. "Zo mag je het nooit stellen, daarvoor is er veel te veel ellende." Tegelijk vindt hij het "niet slecht dat we weer met beide benen op aarde terugkeren. Dat gaat gepaard met veel geweld en de landing is veel te hard, maar uiteindelijk zal hierdoor een gezonde autobranche overblijven."