Vermeer: crisis is ook probleem fabrikant-importeur

Importeurs die onder verwijzing naar de crisis afscheid willen nemen van dealers redeneren te gemakkelijk, vindt voorzitter Geert Vermeer van Bovag Autodealers.

Vermeer stelt dat in zijn column in DealerBusiness. Hij reageert ermee op een interview, elders in dezelfde uitgave, met voorzitter Roelf de Boer van de RAI Vereniging. De Boer zegt onder meer: "In algemene zin beluister ik onder importeurs dat een sanering in het dealerkanaal nodig is."

In de optiek van Vermeer echter is de crisis een uitdaging van de fabrikant-importeur én dealers samen, niet alleen van de dealers. Hij wijst erop dat de huidige netwerken en de bijbehorende standards zijn opgetuigd door de importeurs c.q. de merkfabrikanten. "Nu het wat minder gaat, snijden we toch gewoon in de netwerken", typeert Vermeer de redenering hoger in de bedrijfskolom. Volgens hem is die zienswijze onjuist, aangezien jaren geleden importeurs hun dealers hebben verzocht om te investeren in nieuwe vestigingen, "vaak op basis van door de importeurs afgegeven verkoopprognoses die bij diverse merken (zachtjes gezegd) nogal ambitieus waren."

Overigens is Roelf de Boer het in DealerBusiness oneens met de stelling dat de crisis misschien een zegen is voor op snoeien beluste importeurs. "Zo mag je het nooit stellen, daarvoor is er veel te veel ellende." Tegelijk vindt hij het "niet slecht dat we weer met beide benen op aarde terugkeren. Dat gaat gepaard met veel geweld en de landing is veel te hard, maar uiteindelijk zal hierdoor een gezonde autobranche overblijven."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Helemaal eens met Geert Vermeer.
Ik wens de dealers veel succes om “hun bedrijfskolom” gezonder te maken. Daar is de tijd rijp voor!

Geplaatst door: E.Smits op

De visie van Geert Vermeer laat niets aan duidelijkheid over. De importeurs hebben de dealers opgezadeld met giga kosten vanwege de zgn “standards” Als de importeurs de dealers wat meer marge gunnen, dan kunnen de dealers wat meer rendement maken.
ps. De schakel importeur eruit, scheelt in de kosten.

Geplaatst door: W.Postma op

Ik ben het volkomen met Geert eens, vooral het feit dat vele dealers dealer zijn gebleven ondanks slechtere tijden en ondanks hoge eisen van de importeurs.
Voor sommigen is het bedankje wat ze krijgen nu inderdaad het intrekken van het dealerschap.

Wellicht moet niet alleen het financiele stelsel op de schop maar ook het hele importeur / dealer gebeuren. Of de plichten voor de dealers moeten wat realistischer worden.

Helaas haalt alles wat wij vinden niet zoveel uit en zijn er genoeg hardwerkende mensen met passie voor onze branche op straat gezet.

Geplaatst door: Marcel Bosman op
Vermeer: crisis is ook probleem fabrikant-importeur - Automobielmanagement.nl

Vermeer: crisis is ook probleem fabrikant-importeur

Importeurs die onder verwijzing naar de crisis afscheid willen nemen van dealers redeneren te gemakkelijk, vindt voorzitter Geert Vermeer van Bovag Autodealers.

Vermeer stelt dat in zijn column in DealerBusiness. Hij reageert ermee op een interview, elders in dezelfde uitgave, met voorzitter Roelf de Boer van de RAI Vereniging. De Boer zegt onder meer: "In algemene zin beluister ik onder importeurs dat een sanering in het dealerkanaal nodig is."

In de optiek van Vermeer echter is de crisis een uitdaging van de fabrikant-importeur én dealers samen, niet alleen van de dealers. Hij wijst erop dat de huidige netwerken en de bijbehorende standards zijn opgetuigd door de importeurs c.q. de merkfabrikanten. "Nu het wat minder gaat, snijden we toch gewoon in de netwerken", typeert Vermeer de redenering hoger in de bedrijfskolom. Volgens hem is die zienswijze onjuist, aangezien jaren geleden importeurs hun dealers hebben verzocht om te investeren in nieuwe vestigingen, "vaak op basis van door de importeurs afgegeven verkoopprognoses die bij diverse merken (zachtjes gezegd) nogal ambitieus waren."

Overigens is Roelf de Boer het in DealerBusiness oneens met de stelling dat de crisis misschien een zegen is voor op snoeien beluste importeurs. "Zo mag je het nooit stellen, daarvoor is er veel te veel ellende." Tegelijk vindt hij het "niet slecht dat we weer met beide benen op aarde terugkeren. Dat gaat gepaard met veel geweld en de landing is veel te hard, maar uiteindelijk zal hierdoor een gezonde autobranche overblijven."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Helemaal eens met Geert Vermeer.
Ik wens de dealers veel succes om “hun bedrijfskolom” gezonder te maken. Daar is de tijd rijp voor!

Geplaatst door: E.Smits op

De visie van Geert Vermeer laat niets aan duidelijkheid over. De importeurs hebben de dealers opgezadeld met giga kosten vanwege de zgn “standards” Als de importeurs de dealers wat meer marge gunnen, dan kunnen de dealers wat meer rendement maken.
ps. De schakel importeur eruit, scheelt in de kosten.

Geplaatst door: W.Postma op

Ik ben het volkomen met Geert eens, vooral het feit dat vele dealers dealer zijn gebleven ondanks slechtere tijden en ondanks hoge eisen van de importeurs.
Voor sommigen is het bedankje wat ze krijgen nu inderdaad het intrekken van het dealerschap.

Wellicht moet niet alleen het financiele stelsel op de schop maar ook het hele importeur / dealer gebeuren. Of de plichten voor de dealers moeten wat realistischer worden.

Helaas haalt alles wat wij vinden niet zoveel uit en zijn er genoeg hardwerkende mensen met passie voor onze branche op straat gezet.

Geplaatst door: Marcel Bosman op