Door de omvang van de bijkomende financieringselementen is het een uitermate riskante deal, die op termijn kan leiden tot het bijdrukken van grote hoeveelheden aandelen. De huidige aandeelhouders van Spyker lopen daardoor het meeste risico bij de overname van Saab. Beleggers hebben dan ook het recht om te weten hoe Spyker de overname financiert en hoe de aflossing van de leningen gaat plaatsvinden. Daarom zeven prangende vragen aan Victor Muller.
 

1. Hoe financiert Spyker haar eigen bijdrage aan de koopprijs? Er moet door Spyker – naast de bijdrage van General Motors en een forse financiering door de Europese Investeringsbank – nog een bedrag van ongeveer 50 miljoen dollar aan contanten op tafel worden gelegd. Waar komen die vandaan?

2. Bestuursvoorzitter Victor Muller verstrekt via zijn nieuw opgerichte vehikel Tenaci Capital B.V. (Tenaci) twee leningen aan Spyker. Waarom is voor deze constructie gekozen, hoe ziet het aflossings- en rentebetalingschema van de beide leningen eruit en welk onderpand is door Spyker, Saab en/of Saab Spyker Automobiles verstrekt aan Tenaci?

3. Victor Muller heeft 4,6 miljoen aandelen overgenomen van Antonov als gevolg van een ‘succesfull bid’. Tevens is Antonovs converteerbare lening overgenomen. Waarom is het aandelenpakket en de convertible van Antonov overgenomen, tegen welke prijs zijn de 4,6 miljoen aandelen van Antonov overgenomen en welke entiteit krijgt de beschikking over de converteerbare lening?

4. Na overname van het pakket aandelen van Alexander Antonov bezit Victor Muller meer dan 30 procent van de (gewone) aandelen in Spyker. Volgens de wet is Muller dan verplicht om een openbaar bod te doen op de overige aandelen. Wanneer kunnen de aandeelhouders van Spyker dit bod verwachten? Of heeft Victor Muller een ontsnappingsroute in gedachten?

5. Is Alexander Antonov, de Russische voormalig president Commissaris van Spyker, op enigerlei wijze betrokken bij de herfinanciering van Spyker?

6. General Motors krijgt voor 326 miljoen dollar preferente aandelen in Saab die aanvankelijk zes procent (vanaf januari 2012) per jaar kosten. Dit percentage loopt op tot 12 procent vanaf juli 2014. Daarnaast moeten deze preferente aandelen eind 2016 worden afgelost. Wat gebeurt er indien blijkt dat Saab die lasten niet meer kan dragen? Welke ‘penalty factor’ is van kracht als Saab niet in staat blijkt het dividendpercentage te voldoen?

7. Waarom en hoe denkt Victor Muller zowel Spyker als Saab (twee jarenlang noodlijdende ondernemingen) weer terug te kunnen brengen naar winstgevende omzet en welke geprognosticeerde investeringen zijn daarmee gemoeid?