Want in de toekomstige wereld zou er sprake zijn van kleinere verkoopaantallen, alternatieve aandrijftechnologie en een vraag die zich verplaatst in de richting van de kleinere auto. Reithofer vindt dat de crisis in ieder geval heeft bewezen dat bedrijfsomvang als zodanig geen criterium is voor overleven. Het is de bedoeling van BMW dit jaar de verkoopaantallen te laten groeien met enkele procenten tot 1,3 miljoen auto’s. Daarmee zou BMW voldoende schaalgrootte hebben om te kunnen meedoen in het steeds heviger wordende concurrentieveld van de premium auto. "Alleen voor de platforms van onze 1-serie en 3-serie  hebben we een inkoopvolume van honderd miljard euro over de lifecycle van die modellen. De meeste toeleveranciers kunnen zich niet veroorloven dat aan zich voorbij te laten gaan", aldus Reithofer in Financial Times.

Hij zei dat BMW wel moet blijven zoeken naar partnerschappen met andere autofabrikanten om in sommige segmenten de schaal te vergroten, zoals BMW doet met Peugeot Citroën op het gebied van motoren en componenten. Analisten hebben BMW en Daimler dringend geadviseerd meer samenwerking te zoeken met elkaar of met een derde fabrikant omdat men vreest dat beide zich zullen vergalopperen aan de noodzakelijke investeringen in nieuwe aandrijftechnieken.

Reithofer ontkent dat de gesprekken tussen BMW en Daimler zouden zijn afgebroken. Men zou nog steeds praten over mogelijke vormen van samenwerking, inclusief motoren,. "We moeten zien of er iets concreets uit komt of niet."  Volgens de ontwikkelingschef van Daimler, Thomas Weber, is samenwerking op het gebied van motoren denkbaar maar niet eenvoudig te realiseren. Weber bevestigde ook dat Daimler overlegt met Renault en Aziatische autofabrikanten over samenwerking op het gebied van Smarts en driecilindermotoren. Daarover zou de komende maanden een beslissing worden genomen.