Zware klappen voor Nederlandse toeleveranciers

Nederlandse toeleveranciers aan de auto-industrie als Polynorm, Alucast, Metaalwarenfabriek Tilburg, Mapro, Nedschroef, Inalfa, spiegelhersteller MCI en andere krijgen zware klappen.

De automarkt herstelt zich langzaam, maar de problemen voor de toeleveranciers van de auto-industrie zijn nog lang niet voorbij. Dit stelt onderzoeksbureau Roland Berger Strategy in een gisteren uitgebracht rapport over de toeleveranciers van de automotive industrie.

Als gevolg van de economische crisis en de crisis in de auto-industrie zagen toeleveranciers hun rendement wereldwijd gemiddeld afnemen van 5,7% in 2007 naar min 1,5% in 2009. De afgelopen twee jaar vroegen wereldwijd 340 toeleveranciers voor de automotive faillissement aan. Het adviesbureau verwacht dat het komende jaar nog eens honderd bedrijven wereldwijd faillissement zullen aanvragen.

‘Door de negatieve marges krijgen toeleveranciers steeds meer te maken met liquiditeitsproblemen en kunnen zij niet meer aan de betalingsverplichtingen voldoen’, aldus René Seyger, partner van Roland Berger Nederland in Het Financieele Dagblad.

Volgens Roland Berger is een consolidatie nodig voor de toeleveranciers om uit het dal te klimmen. Maar sinds 2007 blijft het aantal fusies en overnames gestaag dalen. Vorig jaar liet Roland Berger nog weten strategische kansen te zien voor toeleveranciers om zichzelf op de kaart te zetten en hun marktaandeel door middel van overnames te vergroten.

Eerder dit jaar voorspelde Clepa, de Europese organisatie voor toeleveranciers van de autosector, dat alleen al in België honderden toeleveranciers het gevaar van faillissement lopen. Hoe groot de problemen in de Verenigde Staten zijn, bleek vorig jaar, toen de Amerikaanse overheid toeleveranciers van de auto-industrie besloot te steunen met bankgaranties ter waarde van circa 5 miljard dollar.

Grote internationale toeleveranciers als het Duitse Continental en het Zweedse Plastal werden zwaar getroffen. Ook Nederlandse toeleveranciers als Polynorm, Alucast, Metaalwarenfabriek Tilburg, Mapro, Nedschroef, Inalfa, spiegelhersteller MCI uit Montfoort en veel andere toeleveranciers kregen zware klappen. Sanko en Montfoort hevelden de productie over naar respectievelijk Engeland en Ierland. De andere bedrijven leden zware omzetverliezen, moesten werktijdverkorting of deeltijd-WW aanvragen en voerden reorganisaties door.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Zware klappen voor Nederlandse toeleveranciers - Automobielmanagement.nl

Zware klappen voor Nederlandse toeleveranciers

Nederlandse toeleveranciers aan de auto-industrie als Polynorm, Alucast, Metaalwarenfabriek Tilburg, Mapro, Nedschroef, Inalfa, spiegelhersteller MCI en andere krijgen zware klappen.

De automarkt herstelt zich langzaam, maar de problemen voor de toeleveranciers van de auto-industrie zijn nog lang niet voorbij. Dit stelt onderzoeksbureau Roland Berger Strategy in een gisteren uitgebracht rapport over de toeleveranciers van de automotive industrie.

Als gevolg van de economische crisis en de crisis in de auto-industrie zagen toeleveranciers hun rendement wereldwijd gemiddeld afnemen van 5,7% in 2007 naar min 1,5% in 2009. De afgelopen twee jaar vroegen wereldwijd 340 toeleveranciers voor de automotive faillissement aan. Het adviesbureau verwacht dat het komende jaar nog eens honderd bedrijven wereldwijd faillissement zullen aanvragen.

‘Door de negatieve marges krijgen toeleveranciers steeds meer te maken met liquiditeitsproblemen en kunnen zij niet meer aan de betalingsverplichtingen voldoen’, aldus René Seyger, partner van Roland Berger Nederland in Het Financieele Dagblad.

Volgens Roland Berger is een consolidatie nodig voor de toeleveranciers om uit het dal te klimmen. Maar sinds 2007 blijft het aantal fusies en overnames gestaag dalen. Vorig jaar liet Roland Berger nog weten strategische kansen te zien voor toeleveranciers om zichzelf op de kaart te zetten en hun marktaandeel door middel van overnames te vergroten.

Eerder dit jaar voorspelde Clepa, de Europese organisatie voor toeleveranciers van de autosector, dat alleen al in België honderden toeleveranciers het gevaar van faillissement lopen. Hoe groot de problemen in de Verenigde Staten zijn, bleek vorig jaar, toen de Amerikaanse overheid toeleveranciers van de auto-industrie besloot te steunen met bankgaranties ter waarde van circa 5 miljard dollar.

Grote internationale toeleveranciers als het Duitse Continental en het Zweedse Plastal werden zwaar getroffen. Ook Nederlandse toeleveranciers als Polynorm, Alucast, Metaalwarenfabriek Tilburg, Mapro, Nedschroef, Inalfa, spiegelhersteller MCI uit Montfoort en veel andere toeleveranciers kregen zware klappen. Sanko en Montfoort hevelden de productie over naar respectievelijk Engeland en Ierland. De andere bedrijven leden zware omzetverliezen, moesten werktijdverkorting of deeltijd-WW aanvragen en voerden reorganisaties door.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding