Megadealers vergroten hun marktaandeel met ruim 10%

In de afgelopen vijf jaar hebben de vijftig grootste autodealers van ons land hun positie op de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s behoorlijk versterkt: van 33,5 procent in 2004 naar 44,3 procent in 2009.

Dit en meer blijkt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top-50 2009/2010. Het is uitgevoerd door adviesbureau DealerSupportNet (Oegstgeest), in samenwerking met het Parijse researchinstituut Autobiz.

Hoewel ook de dealerholdings in het crisisjaar 2009 hun verkoopcijfers fors zagen krimpen, was het verlies naar verhouding geringer dan onder de kleinere autodealers. Daardoor won de top-50 wederom aan marktaandeel; van 42,8 procent in 2008 naar 44,3 procent in 2009 (*). Opvallend was verder dat de financiële resultaten van deze megadealers gemiddeld genomen beter waren dan in 2008, terwijl over de gehele sector gezien er juist sprake was van daling van de bedrijfsresultaten. De Top-50 kent deze editie vergeleken met de vorige editie liefst zeven nieuwkomers. Als hoogste nieuwkomer kwam het Brabantse Autobedrijf J. Janssen in ‘de lijst’.

Megadealer

  

Dealerholdings zijn kieskeurig als het om hun merkenportfolio gaat. De eerste voorkeur gaat uit naar Duitse volumemerken, gevolgd door Franse volumemerken en (Duitse) premiummerken. Audi en Volkswagen zijn erg goed vertegenwoordigd bij de vijftig toppers; respectievelijk 72 en 70 procent van de verkoop van deze merken verloopt via holdings uit deze lijst. Anderzijds kiezen de importeurs van bijvoorbeeld Suzuki en Daihatsu hun dealers bij voorkeur onder kleinschalige bedrijven. Ook zijn er tijdelijke factoren. Merken als Opel, Kia en Mazda zijn op dit moment door strubbelingen rondom de import- en dealerschappen thans wat minder dan voorheen bij Top-50 dealers vertegenwoordigd.

De nieuwste editie van de DSN Dealerholding Top-50 is binnenkort beschikbaar. De circa 170 pagina’s tellende uitgave biedt een overzicht van de verkoopcijfers per holding, evenals  financiële en historische bedrijfsinformatie alsmede gedetailleerde contactgegevens. Verder is er een compleet overzicht opgenomen van alle vestigingen en een analyse van de Nederlandse automarkt. Deze uitgave is te bestellen via www.dealersupportnet.nl.

(*) 

2004

33,5%

2005

38,7%

2006

39,3%

2007

41,9%

2008

42,8%

2009

44,3%

Reacties

“Opvallend was verder dat de financiële resultaten van deze megadealers gemiddeld genomen beter waren dan in 2008, terwijl over de gehele sector gezien er juist sprake was van daling van de bedrijfsresultaten”, maar werd er ook winst gemaakt? Dat is de vraag die iedereen bezig houdt. De resultaten kunnen beter “geschreven” zijn (denk aan afschrijvingen en reserveringen) en de rentelasten zijn een stuk lager als het goed is. Ik ben benieuwd wat nou echt de toegevoegde waarde is van dit soort bewegingen (minder contractpartners, minder vestigingen en evengoed als gehele branche minder verdienen. Economen hoe kan dat? Juist, er zijn er nog steeds te veel en de druk vanuit fabrikanten en importeurs blijft toenemen. Ik ben benieuwd hoe de top-10 er volgend bij staat. Ik kan er een paar aanwijzen die het hoofd niet of nauwelijks boven water kunnen houden.

Geplaatst door: jsk op

Ik zou graag willen weten over hoeveel vestigingen deze auto’s verkocht zijn !

Geplaatst door: Edwin Corstjens op
Megadealers vergroten hun marktaandeel met ruim 10% - Automobielmanagement.nl

Megadealers vergroten hun marktaandeel met ruim 10%

In de afgelopen vijf jaar hebben de vijftig grootste autodealers van ons land hun positie op de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s behoorlijk versterkt: van 33,5 procent in 2004 naar 44,3 procent in 2009.

Dit en meer blijkt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top-50 2009/2010. Het is uitgevoerd door adviesbureau DealerSupportNet (Oegstgeest), in samenwerking met het Parijse researchinstituut Autobiz.

Hoewel ook de dealerholdings in het crisisjaar 2009 hun verkoopcijfers fors zagen krimpen, was het verlies naar verhouding geringer dan onder de kleinere autodealers. Daardoor won de top-50 wederom aan marktaandeel; van 42,8 procent in 2008 naar 44,3 procent in 2009 (*). Opvallend was verder dat de financiële resultaten van deze megadealers gemiddeld genomen beter waren dan in 2008, terwijl over de gehele sector gezien er juist sprake was van daling van de bedrijfsresultaten. De Top-50 kent deze editie vergeleken met de vorige editie liefst zeven nieuwkomers. Als hoogste nieuwkomer kwam het Brabantse Autobedrijf J. Janssen in ‘de lijst’.

Megadealer

  

Dealerholdings zijn kieskeurig als het om hun merkenportfolio gaat. De eerste voorkeur gaat uit naar Duitse volumemerken, gevolgd door Franse volumemerken en (Duitse) premiummerken. Audi en Volkswagen zijn erg goed vertegenwoordigd bij de vijftig toppers; respectievelijk 72 en 70 procent van de verkoop van deze merken verloopt via holdings uit deze lijst. Anderzijds kiezen de importeurs van bijvoorbeeld Suzuki en Daihatsu hun dealers bij voorkeur onder kleinschalige bedrijven. Ook zijn er tijdelijke factoren. Merken als Opel, Kia en Mazda zijn op dit moment door strubbelingen rondom de import- en dealerschappen thans wat minder dan voorheen bij Top-50 dealers vertegenwoordigd.

De nieuwste editie van de DSN Dealerholding Top-50 is binnenkort beschikbaar. De circa 170 pagina’s tellende uitgave biedt een overzicht van de verkoopcijfers per holding, evenals  financiële en historische bedrijfsinformatie alsmede gedetailleerde contactgegevens. Verder is er een compleet overzicht opgenomen van alle vestigingen en een analyse van de Nederlandse automarkt. Deze uitgave is te bestellen via www.dealersupportnet.nl.

(*) 

2004

33,5%

2005

38,7%

2006

39,3%

2007

41,9%

2008

42,8%

2009

44,3%

Reacties

“Opvallend was verder dat de financiële resultaten van deze megadealers gemiddeld genomen beter waren dan in 2008, terwijl over de gehele sector gezien er juist sprake was van daling van de bedrijfsresultaten”, maar werd er ook winst gemaakt? Dat is de vraag die iedereen bezig houdt. De resultaten kunnen beter “geschreven” zijn (denk aan afschrijvingen en reserveringen) en de rentelasten zijn een stuk lager als het goed is. Ik ben benieuwd wat nou echt de toegevoegde waarde is van dit soort bewegingen (minder contractpartners, minder vestigingen en evengoed als gehele branche minder verdienen. Economen hoe kan dat? Juist, er zijn er nog steeds te veel en de druk vanuit fabrikanten en importeurs blijft toenemen. Ik ben benieuwd hoe de top-10 er volgend bij staat. Ik kan er een paar aanwijzen die het hoofd niet of nauwelijks boven water kunnen houden.

Geplaatst door: jsk op

Ik zou graag willen weten over hoeveel vestigingen deze auto’s verkocht zijn !

Geplaatst door: Edwin Corstjens op