Het betekent de tweede opwaartse aanpassing. Eerder voorzag Aumacon al een significante verkooptoename naar 425 duizend stuks. Als het scenario van 450 duizend auto’s werkelijkheid wordt, betekent dit een markttoename van ruim zestien procent ten opzichte van vorig jaar. In 2009 werden in ons land slechts 388 duizend nieuwe auto’s verkocht, het laagste aantal in veertig jaar tijd.

De hernieuwde bijstelling is met name gebaseerd op de uistekende verkopen in het A-segment. Geholpen door fiscale voordeeltjes in de sfeer van wegenbelasting en luxebelasting (bpm) – laten steeds meer consumenten hun keuze vallen op compacte en tegelijk zuinigere auto’s. Het herstel van de nieuwverkoop komt vooral op het conto van de particulier, die verleid wordt door de vele actieaanbiedingen. Clem Dickmann van Aumacon: "In veel bonusregelingen die importeurs hun dealers opleggen gaat het er ook vaak niet om wát er verkocht áls er maar verkocht wordt." Voor de zakelijke markt – veel ongevoeliger voor financiële incentives – voorziet hij voor dit jaar echter nog geen verbeteringen, "Met name het aantal nieuwe leaseauto’s staat nog erg onder druk en zal dit jaar het cijfer van 2009 niet weten te overschrijden."   

Dickmann wijst erop dat 50 duizend van de 62 duizend nieuwe auto’s méér afkomstig zijn uit het A-segment. "In veel andere segmenten – zoals de middenklasse – is verkoopgroei nog ver te zoeken." Ook het aantal nieuwe leaseauto’s zal volgens Dickmann dit jaar het cijfer van 2009 niet weten te overschrijden.