Consument koopt nu eerder nieuwe auto dan nieuw bankstel

Sinds januari 2010 lopen de bestedingen van consumenten aan auto’s flink op, en wel tien procent (CBS-cijfers).

Tegelijkertijd geven Nederlandse consumenten minder uit aan andere grote aankopen – circa drie procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Allerlei onzekerheden over de eigen situatie of over de economie die het volgens Nederlanders een weinig gunstige tijd maken voor grote aankopen, kunnen het omzetherstel van de autobranche tot nu toe niet smoren.

Dat meldt het ING Economisch Bureau.

Duurzame consumptiegoederen zijn bijvoorbeeld kleding en textiel, schoeisel, woninginrichting en huishoudelijke apparaten.

De consument koopt vooral zeer zuinige auto’s (bovengrens van 110 gram CO2 per km voor benzine en 95 voor diesel). Hierover hoeven sinds januari 2010 noch wegenbelasting noch aankoopbelasting BPM te worden betaald.

Drie zaken maken de groei mogelijk. Ten eerste de Nederlandse fiscus, die hierdoor aansluiting vindt bij Europees beleid en regelgeving. Ten tweede Europese regelgeving die voorschrijft dat in de periode 2012-2015 het aandeel nieuwe auto’s met een uitstoot van maximaal 120 gram CO2 per kilometer moet toenemen van 65 procent naar honderd procent.

Ten derde komen als gevolg hiervan op de Nederlandse markt steeds meer auto’s beschikbaar die onder de genoemde grenzen blijven. De grootste onzekerheidsfactor voor de toekomst is het Nederlandse fiscale beleid ten aanzien van de zeer zuinige auto’s.

Reacties

De enige oplossing om zeker te zijn dat tussen 2012-2015 het aandeel nieuwe auto’s met een uitstoot van maximaal 120 gram CO2 per kilometer toeneemt,is de huidige BPM en MRB regelingen in tact te laten!!

Geplaatst door: Peter-Lourens Baak op
Consument koopt nu eerder nieuwe auto dan nieuw bankstel - Automobielmanagement.nl

Consument koopt nu eerder nieuwe auto dan nieuw bankstel

Sinds januari 2010 lopen de bestedingen van consumenten aan auto’s flink op, en wel tien procent (CBS-cijfers).

Tegelijkertijd geven Nederlandse consumenten minder uit aan andere grote aankopen – circa drie procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Allerlei onzekerheden over de eigen situatie of over de economie die het volgens Nederlanders een weinig gunstige tijd maken voor grote aankopen, kunnen het omzetherstel van de autobranche tot nu toe niet smoren.

Dat meldt het ING Economisch Bureau.

Duurzame consumptiegoederen zijn bijvoorbeeld kleding en textiel, schoeisel, woninginrichting en huishoudelijke apparaten.

De consument koopt vooral zeer zuinige auto’s (bovengrens van 110 gram CO2 per km voor benzine en 95 voor diesel). Hierover hoeven sinds januari 2010 noch wegenbelasting noch aankoopbelasting BPM te worden betaald.

Drie zaken maken de groei mogelijk. Ten eerste de Nederlandse fiscus, die hierdoor aansluiting vindt bij Europees beleid en regelgeving. Ten tweede Europese regelgeving die voorschrijft dat in de periode 2012-2015 het aandeel nieuwe auto’s met een uitstoot van maximaal 120 gram CO2 per kilometer moet toenemen van 65 procent naar honderd procent.

Ten derde komen als gevolg hiervan op de Nederlandse markt steeds meer auto’s beschikbaar die onder de genoemde grenzen blijven. De grootste onzekerheidsfactor voor de toekomst is het Nederlandse fiscale beleid ten aanzien van de zeer zuinige auto’s.

Reacties

De enige oplossing om zeker te zijn dat tussen 2012-2015 het aandeel nieuwe auto’s met een uitstoot van maximaal 120 gram CO2 per kilometer toeneemt,is de huidige BPM en MRB regelingen in tact te laten!!

Geplaatst door: Peter-Lourens Baak op