‘Wie een sterk merk heeft, hoeft minder moeite te doen om personeel te werven en kan bij leveranciers gemakkelijker kortingen bedingen’, stelt Ferdy de Smeth van Branche Competence in de Volkskrant. Na Shell volgen Unilever (waarde 17,7 miljard euro), Heineken (14,9 miljard), Philips (11,9 miljard) en de Rabobank (11,5 miljard euro).

‘Heineken haalt wel acht procent van de omzet uit de naam’, aldus De Smeth. Dat de waarde van het merk Shell, ondanks het behoud van de eerste plek, binnen een jaar bijna halveerde, verklaart De Smeth uit de teruggevallen omzet. De onderzochte bedrijven zijn geselecteerd naar hun omvang op basis van hun omzetten in 2008 en 2009. De hekkensluiter van de Top 100 is woningbouwcoöperatie Kleurrijk wonen met drie miljoen euro.

 

Het Engelstalige onderzoeksrapport "The Dutch Top 100 corporate brands" is gratis aan te vragen via de website http://www.brandcompetence.com/. Voor het maken van een ranglijst zijn twee typen gegevens gehanteerd. In de eerste plaats de zogenaamde royalties, de mate waarin de bedrijfsnaam in een bepaalde branche bijdraagt aan de omzet. Voor bier is dat bijvoorbeeld tussen de twee en acht procent. En er wordt gekeken naar de bekendheid van het merk. ‘Heineken haalt wel acht procent van de omzet uit de naam’, aldus De Smeth. (bron MarketingTribune)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding