De aanschaffase is langer dan men denkt. Het koopproces van een auto duurt ongeveer 12 maanden, waarbij de oriëntatiefase zes maanden kan duren. De koopfase duurt een maand. Zowel onder mannen als vrouwen is Volkswagen het favoriete merk, gevolgd door Opel en Audi. Maar merkvoorkeur is afhankelijk van leeftijd: Volkswagen, Audi en BMW zijn de toppers onder 25-34 jaar, Toyota, Citroën en Kia liggen beter bij 55+. Volkswagen en Audi scoren ook het beste op gebruikerservaring (90% positief), maar Opel een stuk minder: een kwart is negatief. Over Renault en Ford is men nog minder tevreden: 30% van (ex)gebruikers is negatief. De voorkeur voor deze merken loopt ook terug bij jongeren.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Intelligence & Strategy Consultancy HWMH in opdracht van Marktplaats. Ruim 4.800 respondenten die op zoek zijn naar een nieuwe auto vulden een online vragenlijst in. ‘Het onderzoek geeft nieuwe inzichten aan importeurs en autobedrijven’, stelt Marktplaats, met ruim 1 miljoen unieke bezoekers de meest bezochte autosite van Nederland. Op Marktplaats verschijnen dagelijks meer dan 5.800 nieuw geplaatste advertenties van zowel particulieren als autobedrijven.

 

Er komen inderdaad aardige gegevens uit het onderzoek. We noemen er enkele hieronder:

-Van de tweedehands auto’s van Marktplaats-bezoekers komt 1/3 van een merkdealer, 1/3 van universele dealers, 1/5 van een dealer van een ander merk en 1/4 van particulieren.

-60% van de respondenten is van plan een tweedehands auto aan te schaffen, 8% een nieuwe auto en 1/3 is nog onbeslist of het een nieuwe of tweedehands auto gaat worden.

-Een derde van de geplande autoaankopen vallen in de prijsklasse van 16.000 euro of meer.

-De relatieve ‘upgrade’ neemt af met de prijs. Iemand die nu een auto heeft van 10.000 euro zoekt er een van 20.000, iemand met een auto van 20k wil naar 30k en in de prijsklassen richting de 100.000 is er sprake van gelijk blijven of zelfs licht dalen.

-80% van de mannen geeft aan (veel) om auto’s te geven versus 60% van de vrouwen.

-Een kwart van de mannen is echt gek op auto’s. Bij mannen die jonger dan 35 zijn, is dat 40%. Bij mannen en vrouwen boven de 35 daalt de liefde voor de auto.

-Bij de keuze van een tweedehands auto hechten mannen meer belang aan merk, extraatjes en de motor dan vrouwen. Vrouwen vinden veiligheid en kwaliteit belangrijker (zoals bouwjaar, conditie, kilometerstand).

-Hoe meer geld mensen verdienen, hoe eerder men een auto koopt bij een merkdealer.

-Meer dan 60% van de autoverzekeringen gaat direct via de verzekeringsmaatschappij. De intermediair staat nog op de tweede plek, maar in de jongere leeftijdscategorieën zijn online verzekeren en via de autodealer (11% tot 24 jaar) sterk in opkomst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding