Vorig jaar werden er maar 387 duizend nieuwe auto’s verkocht in ons land, het laagste aantal in veertig jaar. De 470 duizend van 2010 geven volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann dan ook vooral aan dat er van hersteld economisch vertrouwen sprake is. Toch moet daar volgens hem tenminste een drietal nuances bij gemaakt worden. "Op de eerste plaats wordt de toegenomen marktvraag in ons land in sterke mate ‘gekocht’ door overheidsbeleid. En dat is een riskante basis, want ondanks dat huidig demissionair minister De Jager voorstander is voortzetting van de groene belastingen biedt de politieke realiteit van dit moment maar weinig zekerheid hierover." Daarnaast wijst Dickmann erop dat de omzetontwikkeling van de autodealers niet lineair meegroeit. "Door de ongelijkmate groei van de autoverkopen groeit het omzetvolume slechts dertien procent", daarmee doelend op de enorme toename van met name het A-segment. Voor deze klasse van de allerkleinste auto’s wordt dit jaar een verkooptoename van zestig  procent voorzien, andere modelklassen stijgen veel minder snel of zien hun afzet juist dalen – zoals dat bij veel leaserijders populaire D-segment het geval is. Op de derde plaats blijken Nederlanders nog steeds tot de zuinigste autokopers van Europa te behoren. Dickmann: "Ter vergelijk, in België wordt dit jaar een totaalmarkt van liefst 520 duizend nieuwe auto’s verwacht en anders dan bij ons is daar niet het A-segment, maar nog steeds het hogergelegen C-segment de populairste klasse."  

Uit de detailanalyse blijkt ondermeer dat de verkoop van hybride auto’s dit jaar wat achterblijft bij het marktpatroon. Dickmann: "De markt is wat afwachtend geworden ten aanzien van alternatieve brandstoffen. Niet alleen is er nog maar weinig aanbod beschikbaar, er is ook nog veel onzekerheid over de prijsstelling en de restwaardeontwikkeling. Toch zal er in 2011 voor het eerst echt gas gegeven moeten worden op het onderwerp ‘elektrische voertuigen’ (EV). Wij verwachten komende jaar zeker een à twee duizend nieuwe EV’s op onze wegen. Dit jaar worden dat er nog maar zo’n tweehonderd stuks. Komend jaar wordt dus een eerste, voorzichtige stap gezet richting de overheidsdoelstelling van 200 duizend EV’s in 2020."

 

modelsegment voorbeeldmodel prognose 2010 realisatie 2009 % +/-

A-segment/ kleine auto’s Toyota Aygo 126.000 78.511 60,5%

B-segment/ stadsauto’s Peugeot 207 100.000 82.648 21,0%

C-segment/ lagere middenklasse Volkswagen Golf 98.000 88.552 10,7%

D-segment/ hogere middenklasse Ford Mondeo 50.000 54.654 -8,5%

E-segment/ executive Volvo V/XC 70 13.000 11.782 10,3%

F-segment/ lagere luxeklasse Mercedes-Benz S-klasse 750 659 13,8%

G-segment/ lagere sportklasse Volkswagen Eos 2.250 1.426 57,8%

H-segment/ hogere sportklasse Audi A5 1.600 1.863 -14,1%

I-segment/ hogere luxeklasse Porsche Panamera 300 93 222,6%

J-segment/ medium mpv Renault Scenic 42.000 33.537 25,2%

K-segment/ upper mpv Ford S-Max 3.850 4.473 -13,9%

L-segment/ medium suv Hyundai iX35 19.000 11.974 58,7%

M-segment/ upper suv BMW X5 4.750 6.635 -28,4%

N-segment/ commercials Citroën Berlingo 7.500 7.693 -2,5%

overige segmenten 1.000 3.268 -69,4%

470.000 387.699 21,2%

copyright© AUMACON

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding