Citroën C4 Picasso verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2011

Op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Citroën C4 Picasso is verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2011. Tweede werd de Volvo V/XC70 en de Mini eindigde op plek 3. De aanmoedigingsprijs AMbitie voor nieuwe auto’s ging naar de Opel Astra.

De zakenauto van het jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt de belangrijkste zijn. Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de zakenauto is een uiterst complex geheel van prijs en imago, van kwaliteit en serviceniveau en – daarmee samenhangend – van restwaarde. Het verwerven van een toppositie is een proces van jaren en het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om een niet-aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en de berijder. De C4 Picasso heeft gewonnen omdat de auto overall de meeste punten behaalde.

Om ook vertrouwen te kunnen uitspreken in een nieuwe auto kent de jury ook een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij wordt de beoordeling van de kandidaten voor vijftig procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige vijftig procent volledig op ‘emotiepunten’. De Opel Astra kreeg dit jaar de meeste punten. Dat is opvallend omdat vorig jaar de Opel Insignia ook al deze prijs kreeg.  

De jury bestaat uit deskundige en ervaren vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, ING Car Lease en Arval), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (KCI Europe Holding, Ministerie van Defensie en BAM Groep), uit vakjournalisten en een zelfstandige fleet & lease-consultant. De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.

Beoordelingscategorieën

Voor de verkiezing Zakenauto van het Jaar worden de kandidaten beoordeeld op zes criteria, de zogenoemde beoordelingscategorieën, die een verschillende zwaarte hebben voor de einduitslag.

Relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs          25%

Kwaliteit import-dealerorganisatie                           20%

Aandeel zakelijke markt                                             18%

Volledigheid programma                                           11%

Comfort, rijeigenschappen, veiligheid                    11%

Uitstraling                                                                     15%

Reacties

Zowel Citroën Nederland áls Opel Nederland gefeliciteerd met de prijs! Twee fantastische modellen van 2 fantastische merken!! Als dealer ben je hier blij mee en ben je trots dat je deze merken en producten dagelijks mag vertegenwoordigen naar het publiek én naar de zakelijke markt.

Geplaatst door: Bram Versfelt op

Wie gaat er nou in een caravan naar zijn werk??

Geplaatst door: Victor Schol op

Mooi nieuws voor een mooi merk. Ex-collega’s van Citroën; van harte! Volgend jaar weer met de C4 / DS4 ?

Geplaatst door: Floris Valk op

Citroen van harte gefeliciteerd met deze prachtige prijs. Ik had eigenlijk niet anders verwacht.

Geplaatst door: Cor Hoogveld op

Tijdens mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn bijna 4 jaar oude Citroën C4 Grand Picasso kwam ik het nieuws van deze uitverkiezing tegen. Fantastisch! Ik had allang het gevoel, dat deze auto zijn tijd ver vooruit was en zie heb nu helemaal geen reden meer om te veranderen!

Geplaatst door: William van den Elzen op
Citroën C4 Picasso verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2011 - Automobielmanagement.nl

Citroën C4 Picasso verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2011

Op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Citroën C4 Picasso is verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2011. Tweede werd de Volvo V/XC70 en de Mini eindigde op plek 3. De aanmoedigingsprijs AMbitie voor nieuwe auto’s ging naar de Opel Astra.

De zakenauto van het jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt de belangrijkste zijn. Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de zakenauto is een uiterst complex geheel van prijs en imago, van kwaliteit en serviceniveau en – daarmee samenhangend – van restwaarde. Het verwerven van een toppositie is een proces van jaren en het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om een niet-aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en de berijder. De C4 Picasso heeft gewonnen omdat de auto overall de meeste punten behaalde.

Om ook vertrouwen te kunnen uitspreken in een nieuwe auto kent de jury ook een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij wordt de beoordeling van de kandidaten voor vijftig procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige vijftig procent volledig op ‘emotiepunten’. De Opel Astra kreeg dit jaar de meeste punten. Dat is opvallend omdat vorig jaar de Opel Insignia ook al deze prijs kreeg.  

De jury bestaat uit deskundige en ervaren vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, ING Car Lease en Arval), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (KCI Europe Holding, Ministerie van Defensie en BAM Groep), uit vakjournalisten en een zelfstandige fleet & lease-consultant. De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.

Beoordelingscategorieën

Voor de verkiezing Zakenauto van het Jaar worden de kandidaten beoordeeld op zes criteria, de zogenoemde beoordelingscategorieën, die een verschillende zwaarte hebben voor de einduitslag.

Relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs          25%

Kwaliteit import-dealerorganisatie                           20%

Aandeel zakelijke markt                                             18%

Volledigheid programma                                           11%

Comfort, rijeigenschappen, veiligheid                    11%

Uitstraling                                                                     15%

Reacties

Zowel Citroën Nederland áls Opel Nederland gefeliciteerd met de prijs! Twee fantastische modellen van 2 fantastische merken!! Als dealer ben je hier blij mee en ben je trots dat je deze merken en producten dagelijks mag vertegenwoordigen naar het publiek én naar de zakelijke markt.

Geplaatst door: Bram Versfelt op

Wie gaat er nou in een caravan naar zijn werk??

Geplaatst door: Victor Schol op

Mooi nieuws voor een mooi merk. Ex-collega’s van Citroën; van harte! Volgend jaar weer met de C4 / DS4 ?

Geplaatst door: Floris Valk op

Citroen van harte gefeliciteerd met deze prachtige prijs. Ik had eigenlijk niet anders verwacht.

Geplaatst door: Cor Hoogveld op

Tijdens mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn bijna 4 jaar oude Citroën C4 Grand Picasso kwam ik het nieuws van deze uitverkiezing tegen. Fantastisch! Ik had allang het gevoel, dat deze auto zijn tijd ver vooruit was en zie heb nu helemaal geen reden meer om te veranderen!

Geplaatst door: William van den Elzen op