De zakenauto van het jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt de belangrijkste zijn. Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de zakenauto is een uiterst complex geheel van prijs en imago, van kwaliteit en serviceniveau en – daarmee samenhangend – van restwaarde. Het verwerven van een toppositie is een proces van jaren en het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om een niet-aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en de berijder. De C4 Picasso heeft gewonnen omdat de auto overall de meeste punten behaalde.
Om ook vertrouwen te kunnen uitspreken in een nieuwe auto kent de jury ook een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij wordt de beoordeling van de kandidaten voor vijftig procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige vijftig procent volledig op ‘emotiepunten’. De Opel Astra kreeg dit jaar de meeste punten. Dat is opvallend omdat vorig jaar de Opel Insignia ook al deze prijs kreeg.
De jury bestaat uit deskundige en ervaren vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, ING Car Lease en Arval), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (KCI Europe Holding, Ministerie van Defensie en BAM Groep), uit vakjournalisten en een zelfstandige fleet & lease-consultant. De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.
Beoordelingscategorieën
Voor de verkiezing Zakenauto van het Jaar worden de kandidaten beoordeeld op zes criteria, de zogenoemde beoordelingscategorieën, die een verschillende zwaarte hebben voor de einduitslag.
Relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs 25%
Kwaliteit import-dealerorganisatie 20%
Aandeel zakelijke markt 18%
Volledigheid programma 11%
Comfort, rijeigenschappen, veiligheid 11%
Uitstraling 15%
Zowel Citroën Nederland áls Opel Nederland gefeliciteerd met de prijs! Twee fantastische modellen van 2 fantastische merken!! Als dealer ben je hier blij mee en ben je trots dat je deze merken en producten dagelijks mag vertegenwoordigen naar het publiek én naar de zakelijke markt.
Wie gaat er nou in een caravan naar zijn werk??
Mooi nieuws voor een mooi merk. Ex-collega’s van Citroën; van harte! Volgend jaar weer met de C4 / DS4 ?
Citroen van harte gefeliciteerd met deze prachtige prijs. Ik had eigenlijk niet anders verwacht.
Tijdens mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn bijna 4 jaar oude Citroën C4 Grand Picasso kwam ik het nieuws van deze uitverkiezing tegen. Fantastisch! Ik had allang het gevoel, dat deze auto zijn tijd ver vooruit was en zie heb nu helemaal geen reden meer om te veranderen!