Inmiddels loopt de totaalmarkt dit jaar ruim 23,5 procent voor op vorig jaar.  In verkoopcijfers: 390.890 stuks dit jaar tegenover 316.427 stuks in de eerste negen maanden van 2009. Volgens de eerder deze week nog bijgestelde prognose van Aumacon koerst de markt dit jaar af op een jaartotaal van tenminste 470 duizend auto’s. Herstellend consumentenvertrouwen plus een assortiment van fiscale douceurtjes zijn de belangrijkste stimulatoren voor deze opleving. Met name het A-segment profiteert, in die klasse gaan de verkopen dit jaar met dik zestig procent vooruit.

Volkswagen was in september het bestverkochte merk met 4.869 registraties, gevolgd door Peugeot (4.084) en Toyota (3.788). Ook cumulatief (januari tot en met september) staat Volkswagen nog stevig aan kop met een verkoopaantal van 39.512 stuks (+26%). Volkswagen verkocht vorig jaar in dezelfde periode nog maar 31.363 nieuwe auto’s, en behoort – vooral dankzij de ‘groene’ Polo – nu tot de grootste stijgers. Overigens zien alle volumemerken hun verkopen dit jaar toenemen, Kia nog het meeste. Het vorig jaar nog door de Kroymans-affaire geplaagde merk is nu de absolute uitblinker in de verkooplijst met een toename van 142 procent.

 

Zie voor meer cijfers: http://www.dealersupportnet.nl/