Van Rees schrijft binnenkort namens de gezamenlijke bonden bij NedCar een brief aan Mitsubishi in Japan. Daarin geven de vakbonden een overzicht van de troefkaarten van NedCar. En daarin staat ook dat de vakbonden bereid zijn te praten over eventueel versoberen van de arbeidsvoorwaarden. Mitsubishi hakt uiterlijk 17 december de knoop door over de toekomst van de Nederlandse autofabriek. Aanvankelijk zou al afgelopen zomer een strategische beslissing genomen zijn over de productievestiging maar de Japanners hebben meer tijd nodig om hun toekomstplannen rond te maken.

Mitsubishi is momenteel bezig met de planning voor alle fabrieken die het concern wereldwijd heeft. Er wordt voor alle modellen gekeken welke modellen er in de toekomst worden gemaakt. Voor de planning is echter meer onderzoek nodig dan aanvankelijk werd voorzien. Mitsubishi wil ook nog even aanzien hoe de internationale automarkt zich ontwikkelt. Zet het mondiale herstel door, of zal er een terugval plaatsvinden? Veel autofabrikanten hebben zich dit jaar krachtig weten te herstellen ten opzichte van 2009, maar tegelijkertijd is er een branchebrede consensus dat de groei in de tweede helft van dit jaar zal afnemen. Dat kan het investeringsklimaat ongunstig maken.

Momenteel rollen in Born de modellen Colt en Outlander van de band. Van dit duo is de Colt veruit het belangrijkst. Het huidige type zal in ieder geval tot en met 2011 worden gebouwd. Volgend jaar zal de opvolger van de Colt worden gepresenteerd, die compacter en lichter wordt. Mitsubishi gaat dit model sowieso in Thailand produceren. Of productie in Europa haalbare kaart is, is afwachten. Sluiting van NedCar betekent het verlies van ruim vijftienhonderd banen bij NedCar zelf en 8,5 duizend banen bij de toeleveranciers, aldus Van Rees.