De Nederlandse zaakwaarnemer Harm Prins van Sino EV Tech bevestigt een bericht daarover in het Financieele Dagblad en in de Volkskrant. Hij heeft de Chinezen naar eigen zeggen zelf op de deal gewezen. "Sino Tech ontwikkelt en produceert elektrische auto’s en bussen. Toen ik in de krant las dat Duracar failliet ging, leek me dat een ideale overnamekandidaat. Het bleek precies wat ze zochten", aldus Prins.  Volgend jaar moeten er vijftigduizend groene bestelwagentjes van de lopende band moeten rollen. Op internet is niets te vinden over omzetcijfers en dergelijke van Sino EV Tech in Nanchang, zeshonderd kilometer ten westen van Shanghai.

Duracar uit Heerlen bestaat sinds 2006. Het prototype, de Quicc, is een felgekleurd driedeurs bestellertje van Smart-afmetingen. Begin 2009 werd de besteller nog verkozen tot Auto van de Toekomst. Uniek aan het concept is, behalve de elektrische aandrijving, dat het hele busje is opgetrokken uit kunststof in plaats van uit staal. Licht dus. Daardoor is Duracar niet alleen goed voor het milieu, maar kan hij ook zeer goedkoop worden aangeboden. In 2008 stal Duracar de show op de autobeurs in Parijs. Oud-minister Maria van der Hoeven van EZ ging er in 2007 trots mee op de foto.
Maar de financiële tegenslagen stapelden zich op. Bedenker Paul Hamm bracht het bedrijfje onder bij Econcern, dat kort daarna failliet ging. De Belgische minderheidsaandeelhouder, supermarktfamilie Voeten, werkte aan een doorstart. Een nieuwe investeerder kreeg echter de financiering niet rond, waarna Duracar verscheurd dreigde te raken in een overnamestrijd die tot in de rechtbank voortduurt. Nog steeds lopen er procedures van investeerders die claimen de rechtmatige eigenaar te zijn.

Zie ook: Duracar op nippertje gered