De r&d-activiteiten van Landwind op de High Tech Automotive Campus omvatten onderzoek- en testprogramma’s op het gebied van emissie, veiligheid en elektrisch rijden. Het bedrijf werkt daartoe onder meer samen met het op de campus gevestigde TNO Automotive en Benteler Engineering Services. De aanwezigheid van deze en andere technologische partners is voor Landwind één van de redenen geweest om te kiezen voor de High Tech Automotive Campus in Helmond en niet voor het Spaanse Tarragona dat ook nog in de race was voor de Europese thuisbasis. Andere vestigingsmotieven zijn onder meer de internationale werkomgeving en het fiscale klimaat.
Landwind is het eerste Chinese bedrijf dat zich in Helmond vestigt. Elders in Brabant zijn de laatste jaren al meer Chinese bedrijven neergestreken. In de meeste gevallen gaat het daarbij om hoogwaardige technologisch ondernemingen die vanuit Brabant hun Europese activiteiten ontplooien. Het r&d-center van Landwind in Helmond start met zes medewerkers.

 

Landwind is onderdeel van de Chinese autoproducent Jiangling Motors Holding, dat meer dan een miljoen auto’s per jaar bouwt. LWMC Europe heeft de exclusieve verkoop- en distributierechten in Europa. Enkele jaren geleden schortte Landwind zijn Europese plannen op vanwege de ondermaatse resultaten van een botsproef voor een suv van het Chinese automerk. De hernieuwde aftrap vindt plaats in Nederland, waar LWMC inmiddels een netwerk van 25 dealers heeft. Uiterlijk begin april staan daar de eerste Landwinds van het type CV9 in de showroom. Inmiddels heeft de CV9 personenauto van Landwind het totale EuroNCAP-programma doorlopen en is daarmee de eerste Chinese auto die over een Europese typegoedkeuring beschikt.