Daarmee zou de autobranche in Nederland het veruit hoogste aantal verkopen sinds het topjaar 2000.

De aanpassing ten opzichte van de prognose van 4 februari jl. is volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann noodzakelijk geworden nu de markt over de volle breedte uiterst gevoelig blijkt voor de fiscale faciliteiten van de overheid. "Na de particuliere markt gaat ook de zakelijke markt in snel toenemende mate reageren op deze prikkels. In de eerste twee maanden van dit jaar steeg bijvoorbeeld het aantal nieuwe leaseauto’s met veertig procent, met name dankzij de massale inzet van zuinige dieselauto’s uit het B-segment." De nieuwe prognose zou over het hele jaar gezien een verkooptoename (vergeleken met 2010) betekenen van zeventien procent.

Belangrijke aanjagers voor de marktgroei vindt Aumacon het klimmende consumentenvertrouwen en de inhaaleffecten van de uitgestelde vervangingsvraag vanuit met name 2009. Door de voorvarende start is Nederland (tot en met februari) gestegen van zijn traditioneel zevende plaats naar de vijfde plaats in de Europese verkoopranglijst – vóór Spanje en België.    

Overigens wijst Dickmann op enkele onzekerheden voor dit jaar. Zo is het de vraag óf en zo ja met welke fiscale bijstellingen de overheid gaat komen. "Zelfs vanuit de autobranche gaan stemmen op dat de dieselhype ongewenste neveneffecten met zich meebrengt. Daarnaast is nog niet goed te overzien welke consequenties de situatie in Japan voor de autoaanvoer gaat hebben."