De totale auto- en motorbranche heeft in 2010 bijna 9 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De importeurs van nieuwe personenauto’s realiseerden met ruim 19 procent de grootste omzetstijging. Dat komt door een kwart hogere verkoop van nieuwe personenauto’s in 2010 dan in 2009. Wel is de omzet nog steeds lager dan voor de economische crisis.

De achterblijvende omzet ten opzichte van de fors gestegen verkoop van nieuwe personenauto’s hangt samen met de daling van de gemiddelde catalogusprijs.

Dat het economisch tij gekeerd is, is ook terug te zien in het aantal faillissementen. Het aantal failliete personenautobedrijven halveerde in 2010 ten opzichte van 2009.

In het vierde kwartaal van 2010 stonden er 1800 vacatures open in de auto- en motorbranche. Dit is bijna veertig procent meer dan in datzelfde kwartaal in 2009. Toen stonden er nog 1300 vacatures open. Het aantal openstaande vacatures ligt nog wel duidelijk lager dan in de jaren 2007-2008.

De verkoop van nieuwe bedrijfsvoertuigen trok in de loop van 2010 weer aan. In het vierde kwartaal van 2010 zijn ruim 22 procent meer nieuwe bedrijfsvoertuigen verkocht dan een jaar eerder. Er werden vooral meer bestelauto’s verkocht.

De omzet van de autoservicebedrijven is in het vierde kwartaal met bijna 5 procent gestegen. Hiermee zet de bescheiden omzetgroei die zich in het derde kwartaal van 2010 inzette door. Deze volgde op een periode van 6 kwartalen op rij met omzetverlies.

De handelaren in auto-onderdelen boekten in het vierde kwartaal van 2010 maar liefst ruim 20 procent meer omzet.

De omzet in de motorenbranche is in het vierde kwartaal van dit jaar met bijna 12 procent afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2009. Het aantal nieuwverkochte motorfietsen daalde in diezelfde periode met bijna 21 procent.

In het vierde kwartaal van 2010 werden er slechts 1058 nieuwe motorfietsen verkocht. Hiermee was 2010 een dieptepunt. Er werden in deze eeuw niet eerder zo weinig nieuwe motorfietsen verkocht. De motorenbranche heeft forse klappen gekregen door de economische crisis.