De cijfers zijn op 19 april gepresenteerd tijdens het congres ‘Kilometertellerfraude, tot hier en niet verder!’, dat plaatsvond in de RAI. De gegevens stoelen op Europees onderzoek door CRM used car management, in opdracht van de organisatie achter Car-Pass, een in België verplicht document voor de registratie van kilometerstanden.

Sinds de invoering van Car-Pass kent België zo goed als geen fraude meer bij occasions van eigen bodem. Bij iedere onderhoudsbeurt moet de tellerstand worden vastgelegd, à raison van 6,35 euro, te betalen door de eigenaar van het voertuig. Met de 2,8 miljoen euro die registratie op jaarbasis kost, wordt een economische schade van honderd miljoen euro voorkomen. Die schade zit in zaken als versnelde afschrijving en extra kosten voor reparatie en onderhoud.

In Duitsland (‘Tachojustierung’) is volgens een schatting van de politie dertig procent van alle tellerstanden niet juist, een gevolg van bewust knoeien. In Nederland is tellerfraude van toepassing op vier tot vijf procent van de tweedehands auto’s. Bedrijven die deze dienst aanbieden, en desgewenst aan huis komen, hanteren vraagprijzen van tussen de 65 en 180 euro. De bedragen zijn  afhankelijk van het aantal plekken van het voertuig waar een ‘kilometercorrectie’ gewenst is. Vooral bij import is het volgens CRM-directeur Michel van Roon opletten geblazen, omdat dan voor particulier en garagehouder niet te achterhalen is of de tellerstand betrouwbaar is. Met de toenemende kwaliteit van onderdelen zijn de traditionele optische leeftijdskenmerken van vroeger (slijtage van bekleding, vloermatten, sturen) niet meer aanwezig.

Van Roon zei tijdens zijn onderzoek te zijn "geschrokken door wat ik over de grens zie." Hij vindt dat de autobranche een pro-actieve rol moet spelen om "de goedwillende retailer te beschermen. Maar je hebt er ook de wetgever bij nodig." Kilometertellerfraude is nog steeds niet strafbaar in Nederland. Vanaf volgend jaar zou dat wél het geval moeten zijn.   

Tijdens het congres werd bekend gemaakt dat de RDW gaat vanaf 2012 de kilometerstanden gaat vastleggen. de dienst neemt het stokje over van de Stichting NAP, die er begin jaren negentig mee startte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding