Met zo’n budget mogen mensen zelf bepalen hoe ze hun woon-werkverkeer regelen. Geld dat over blijft, mag in eigen zak worden gestoken. Uit het onderzoek, uitgevoerd door TNS-NIPO, blijkt ook dat zes op de tien Nederlanders niet in maar voor of na de spits naar hun werk willen als daar een financiële vergoeding tegenover staat. Dat de lease-auto steeds minder populair wordt, komt vooral door steeds strengere fiscale maatregelen die vaak ongunstig uitpakken.

Bovag en RAI willen dat het huidige beleid met zijn belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s op de helling moet.

Volgens Bovag-directeur Koos Burgman, die zijn visie op de autobelastingen met RAI-directeur Peter Janssen eind vorige week aan staatssecretaris van Financiën Frans Weekers presenteerde, komt er nu minder geld in de schatkist en zitten er voor zowel de autobranche als autokopers bezwaren aan het huidige beleid. "Met name de marktverstoringen die optreden door de grote bpm- en mrb-kortingen en vrijstellingen bij het halen van lage CO2-uitstootgrenzen zijn verstorend voor de concurrentie tussen de verschillende merken en hebben ook een negatieve invloed op de prijzen van gebruikte auto’s."

De Bovag en RAI Vereniging willen dat de vrijstelling voor wegenbelasting wordt afgeschaft. De organisaties noemen 2014 als introductiejaar. "Ook moet er opnieuw worden gekeken naar de belastingen op brandstoffen, zeker nu er nieuwe technieken en brandstoffen op de markt komen. Niet de technieken, maar de energie- en milieuprestaties moeten leidend zijn voor de hoogte van de belastingen."

(De Telegraaf)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding