Zwanenzang Saab ingezet: fondscode wordt SWAN

Nu het beursgenoteerde Spyker NV zijn naam veranderde in Swedish Automobile NV verandert ook de fondscode van het aandeel aan de effectenbeurs.

Beursbedrijf Euronext bepaalt de fondscode en meestal is dat een fantasieloze verkorting van de bedrijfsnaam. Maar in dit geval kan de gekozen fondscode de ondergang van Spyker, eh, sorry, Swedish Automobile bespoedigen. Euronext veranderde de naam van het aandeel SPYKR namelijk in SWAN. Dat betoogt analist Patrick Beijersbergen van beleggingsbedrijf Value8. Hij is voormalig hoofdeconoom van de VEB en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’.

"Wat een wreedheid dat Euronext de fondscode van het aandeel heeft veranderd van SPYKR in SWAN", schrijft Beijersbergen in een column op Z24, met als kop ‘Saab en de zwaan’. "Dat het vermoedelijk een aflopende zaak is, was al langer duidelijk, maar om alle journalisten ook nog de kans te geven er de stervende zwaan bij te halen is regelrecht wreed. Om van zwanenzang nog maar te zwijgen." Beijersbergen verwijst in zijn stuk naar de vele onheilstijdingen rond het bedrijf van Victor Muller. Zoals een volle pagina in de Volkskrant van vrijdag over de laatste, volgens insiders tamelijk kansloze pogingen van Muller om de zaak nog te redden. "Die doen het aandeel ook geen goed."

Op de eerste dag onder de nieuwe naam mocht direct een verlies van acht procent worden genoteerd aan de beurs. De goedkeuring door de Chinese toezichthouders van de aangekondigde investeringen door Pang Da en Youngman is namelijk uiterst onzeker. Behalve de Chinese overheid moeten ook het Zweedse National Debt Office, de Europese Investeringsbank en GM nog akkoord zijn met de plannen. Daar komt bovenop dat Mullers vriend Vladmir Antonov afhaakte voor het vastgoedplan. De Russische zakenman zou de gebouwen van Saab kopen om deze vervolgens aan Saab terug te verhuren. Topman Victor Muller kon niet aangeven wanneer de productie bij Saab, die alweer enige tijd stilligt, weer van start zal gaan. Er moet eerst overeenstemming zijn met alle leveranciers.

Reacties

de zwanenzang voor saab, muller kan saab niet redden,
misschien een groot merk dat een exclusieve lijn als saab wil exploiteren.
zoniet dan is saab exit.

Geplaatst door: andre op

Niet echt gek dat niemand hierin wil investeren:

General Motors heeft destijds een krediet verstrekt van 326 miljoen dollar.

Dit bedrag werd in ruil voor “aflosbare preferente aandelen” in het bedrijf gestoken, maar in feite is het gewoon een lening: er moet rente op worden betaald – eerst 6 procent, later 12 procent – en het bedrag moet eind 2016 worden terugbetaald.

Tot eind 2011 hoeft er geen rente/dividend te worden betaald. De rente over 2012 wordt bij de hoofdsom geteld en vanaf 2013 wordt er cash afgerekend.

Nog iemand interesse?

Geplaatst door: Pierre op

Aandeelhouders gaan in deze zaak alleen voor maximaal rendement of maximaal verlies. Meer zit er niet in voor hen. Daarentegen zal en moet dhr. Muller zijn “eigen merk” ten koste van personeel en toeleveranciers exploiteren. Dhr. Muller heeft geen ander doel meer dan alleen zijn “eigen merk” veilig stellen. Gaat dit ten kosten van, dan is dat maar zo. Hij ligt daar geen moment wakker van. Zie ook dat hij voor zijn “harde werken” de bonus toch wil binnen roeien. Ik heb het al eerder gesteld: geld van Europa, chinezen, grieks of buitenaards, hem maakt het niets uit. Te triest voor woorden en wij moeten alleen medeleven hebben met personeel en toeleveranciers!

Geplaatst door: Gert – Jan van Riet op

als ik alles wat er gezegd en geschreven is over Saab in de media had moeten geloven, was er van Saab allang niets meer over. Zo ongeveer iedereen die denkt verstand te hebben van geld of auto’s heeft Saab het graf ingeschreven. Het mooie is, Saab is er nog steeds, tegen alle voorspellingen in. Het is een precaire situatie maar ze is er nog. Dit feit alleen maakt van alle commentatoren die Saab geen kans gaven/geven slechts waarzeggers en toekomstvoorspeller. Het zou kunnen zijn dat ze gelijk krijgenmaar slechts alleen op basis van kans

Geplaatst door: marc swart op
Zwanenzang Saab ingezet: fondscode wordt SWAN - Automobielmanagement.nl

Zwanenzang Saab ingezet: fondscode wordt SWAN

Nu het beursgenoteerde Spyker NV zijn naam veranderde in Swedish Automobile NV verandert ook de fondscode van het aandeel aan de effectenbeurs.

Beursbedrijf Euronext bepaalt de fondscode en meestal is dat een fantasieloze verkorting van de bedrijfsnaam. Maar in dit geval kan de gekozen fondscode de ondergang van Spyker, eh, sorry, Swedish Automobile bespoedigen. Euronext veranderde de naam van het aandeel SPYKR namelijk in SWAN. Dat betoogt analist Patrick Beijersbergen van beleggingsbedrijf Value8. Hij is voormalig hoofdeconoom van de VEB en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’.

"Wat een wreedheid dat Euronext de fondscode van het aandeel heeft veranderd van SPYKR in SWAN", schrijft Beijersbergen in een column op Z24, met als kop ‘Saab en de zwaan’. "Dat het vermoedelijk een aflopende zaak is, was al langer duidelijk, maar om alle journalisten ook nog de kans te geven er de stervende zwaan bij te halen is regelrecht wreed. Om van zwanenzang nog maar te zwijgen." Beijersbergen verwijst in zijn stuk naar de vele onheilstijdingen rond het bedrijf van Victor Muller. Zoals een volle pagina in de Volkskrant van vrijdag over de laatste, volgens insiders tamelijk kansloze pogingen van Muller om de zaak nog te redden. "Die doen het aandeel ook geen goed."

Op de eerste dag onder de nieuwe naam mocht direct een verlies van acht procent worden genoteerd aan de beurs. De goedkeuring door de Chinese toezichthouders van de aangekondigde investeringen door Pang Da en Youngman is namelijk uiterst onzeker. Behalve de Chinese overheid moeten ook het Zweedse National Debt Office, de Europese Investeringsbank en GM nog akkoord zijn met de plannen. Daar komt bovenop dat Mullers vriend Vladmir Antonov afhaakte voor het vastgoedplan. De Russische zakenman zou de gebouwen van Saab kopen om deze vervolgens aan Saab terug te verhuren. Topman Victor Muller kon niet aangeven wanneer de productie bij Saab, die alweer enige tijd stilligt, weer van start zal gaan. Er moet eerst overeenstemming zijn met alle leveranciers.

Reacties

de zwanenzang voor saab, muller kan saab niet redden,
misschien een groot merk dat een exclusieve lijn als saab wil exploiteren.
zoniet dan is saab exit.

Geplaatst door: andre op

Niet echt gek dat niemand hierin wil investeren:

General Motors heeft destijds een krediet verstrekt van 326 miljoen dollar.

Dit bedrag werd in ruil voor “aflosbare preferente aandelen” in het bedrijf gestoken, maar in feite is het gewoon een lening: er moet rente op worden betaald – eerst 6 procent, later 12 procent – en het bedrag moet eind 2016 worden terugbetaald.

Tot eind 2011 hoeft er geen rente/dividend te worden betaald. De rente over 2012 wordt bij de hoofdsom geteld en vanaf 2013 wordt er cash afgerekend.

Nog iemand interesse?

Geplaatst door: Pierre op

Aandeelhouders gaan in deze zaak alleen voor maximaal rendement of maximaal verlies. Meer zit er niet in voor hen. Daarentegen zal en moet dhr. Muller zijn “eigen merk” ten koste van personeel en toeleveranciers exploiteren. Dhr. Muller heeft geen ander doel meer dan alleen zijn “eigen merk” veilig stellen. Gaat dit ten kosten van, dan is dat maar zo. Hij ligt daar geen moment wakker van. Zie ook dat hij voor zijn “harde werken” de bonus toch wil binnen roeien. Ik heb het al eerder gesteld: geld van Europa, chinezen, grieks of buitenaards, hem maakt het niets uit. Te triest voor woorden en wij moeten alleen medeleven hebben met personeel en toeleveranciers!

Geplaatst door: Gert – Jan van Riet op

als ik alles wat er gezegd en geschreven is over Saab in de media had moeten geloven, was er van Saab allang niets meer over. Zo ongeveer iedereen die denkt verstand te hebben van geld of auto’s heeft Saab het graf ingeschreven. Het mooie is, Saab is er nog steeds, tegen alle voorspellingen in. Het is een precaire situatie maar ze is er nog. Dit feit alleen maakt van alle commentatoren die Saab geen kans gaven/geven slechts waarzeggers en toekomstvoorspeller. Het zou kunnen zijn dat ze gelijk krijgenmaar slechts alleen op basis van kans

Geplaatst door: marc swart op