‘Lage bijtelling zolang auto bij eigenaar blijft’

De lage bijtelling van 14 of 20 procent voor ‘schonere’ auto’s blijft toch gehandhaafd. Pas als ze worden verkocht, moet de nieuwe eigenaar een hoger belastingtarief betalen.

Dat meldt AutoWeek. Zo’n 150 duizend automobilisten die een Toyota Prius of Volkswagen Polo BlueMotion van de zaak hebben, houden zo hun voordeel van ongeveer duizend euro per jaar. Dat de grenzen 1 juli 2012 worden opgetrokken was al bekend, maar nog niet hoe het ministerie Financiën met bestaande gevallen zou omgaan.

"Er zijn twee situaties", aldus staatssecretaris Weekers. "Mensen die na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige auto gaan rijden, houden de lage bijtelling gedurende de normale leasetermijn. Dit is voor personenauto’s nu zo’n 47 maanden. Ik moet voor Prinsjesdag bepalen hoe lang het precies wordt, wellicht kies ik voor een langere periode. Daarna ga je het reguliere bedrag betalen afhankelijk van de normen van die tijd. Mensen die vóór die datum een zuinige lease-auto hebben gekregen, houden de lage bijtelling zolang de auto niet van eigenaar verandert. Dus zolang de leasemaatschappij of een werkgever de auto bezit, geldt de lage bijtelling. Dat is eerlijk voor al die mensen die voor die datum heel bewust zo’n auto hebben uitgezocht."

Deze mededeling zal door veel leaserijders met gejuich worden ontvangen, want veel onzekerheid valt weg. Zolang de leasemaatschappij jouw lease-auto niet verkoopt, houd je je lage bijtelling ongeacht looptijd. Ook kan een zzp’er zijn Polo Bluemotion zakelijk blijven rijden met lage bijtelling tot hij de auto verkoopt. Weekers waarschuwt wel dat deze regel niet gaat gelden voor nulprocentauto’s."Ik heb de nihilbijtelling en de vrijstelling in de mrb voor de auto’s met een uitstoot tot 50 gram per kilometer (waartoe bijvoorbeeld de Opel Ampera behoort – red) heel bewust in de tijd beperkt", zegt hij. "Die beperking in de tijd geldt dus ook voor de Ampera’s die vóór 1 juli 2012 worden gekocht. De nihilbijtelling houdt op te bestaan met ingang van 1 januari 2016."

Op Prinsjesdag worden meer details bekendgemaakt. Meer hierover in special Driving Business bij Automobiel Management 16.

Reacties

En wat gebeurt er als je van werkgever of leasemaatschappij verandert?

Of als je leasecontract langer is dan 47 maanden? (of de nog te bepalen termijn)

Wordt ook administratief een ingewikkelde situatie.

Geplaatst door: Pascal op
‘Lage bijtelling zolang auto bij eigenaar blijft’ - Automobielmanagement.nl

‘Lage bijtelling zolang auto bij eigenaar blijft’

De lage bijtelling van 14 of 20 procent voor ‘schonere’ auto’s blijft toch gehandhaafd. Pas als ze worden verkocht, moet de nieuwe eigenaar een hoger belastingtarief betalen.

Dat meldt AutoWeek. Zo’n 150 duizend automobilisten die een Toyota Prius of Volkswagen Polo BlueMotion van de zaak hebben, houden zo hun voordeel van ongeveer duizend euro per jaar. Dat de grenzen 1 juli 2012 worden opgetrokken was al bekend, maar nog niet hoe het ministerie Financiën met bestaande gevallen zou omgaan.

"Er zijn twee situaties", aldus staatssecretaris Weekers. "Mensen die na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige auto gaan rijden, houden de lage bijtelling gedurende de normale leasetermijn. Dit is voor personenauto’s nu zo’n 47 maanden. Ik moet voor Prinsjesdag bepalen hoe lang het precies wordt, wellicht kies ik voor een langere periode. Daarna ga je het reguliere bedrag betalen afhankelijk van de normen van die tijd. Mensen die vóór die datum een zuinige lease-auto hebben gekregen, houden de lage bijtelling zolang de auto niet van eigenaar verandert. Dus zolang de leasemaatschappij of een werkgever de auto bezit, geldt de lage bijtelling. Dat is eerlijk voor al die mensen die voor die datum heel bewust zo’n auto hebben uitgezocht."

Deze mededeling zal door veel leaserijders met gejuich worden ontvangen, want veel onzekerheid valt weg. Zolang de leasemaatschappij jouw lease-auto niet verkoopt, houd je je lage bijtelling ongeacht looptijd. Ook kan een zzp’er zijn Polo Bluemotion zakelijk blijven rijden met lage bijtelling tot hij de auto verkoopt. Weekers waarschuwt wel dat deze regel niet gaat gelden voor nulprocentauto’s."Ik heb de nihilbijtelling en de vrijstelling in de mrb voor de auto’s met een uitstoot tot 50 gram per kilometer (waartoe bijvoorbeeld de Opel Ampera behoort – red) heel bewust in de tijd beperkt", zegt hij. "Die beperking in de tijd geldt dus ook voor de Ampera’s die vóór 1 juli 2012 worden gekocht. De nihilbijtelling houdt op te bestaan met ingang van 1 januari 2016."

Op Prinsjesdag worden meer details bekendgemaakt. Meer hierover in special Driving Business bij Automobiel Management 16.

Reacties

En wat gebeurt er als je van werkgever of leasemaatschappij verandert?

Of als je leasecontract langer is dan 47 maanden? (of de nog te bepalen termijn)

Wordt ook administratief een ingewikkelde situatie.

Geplaatst door: Pascal op